Gå till innehåll

Vad har ni i eran sump?


nickej54

Rekommenderade inlägg

Jag har lite funderingar på uppbyggnaden av sumpen och dessa innehåll. Har idag en blandning med levande sten, grovt korallgrus och alger(caulerpa mm). Som jag förstått så kan gruset vara en potentiell bomb eftersom det samlas en hel del skräp där, samtidigt frodas en massa nyttiga kryp som sedan blir mat i akvariet. Kör lysrör på timer ca 6 tim om dagen. Jag har ca 3000l/t i flöde genom sumpen. Sedan ihyser den också skummare och värmare..

Hur har ni gjort? Gärna bilder!!

MVH// Nicke

post-2736-14468914863358_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sumpen till mitt första kar (första bilden) hade jag ett refugium mest för att testa idén. Jag hade i korallgrus, lite LS och mycket caulerpa. Ovanför var en ljusramp. Efter något år tröttnade jag på idén, det "händer" ju trots allt ganska lite i ett refugium jämfört med i karet. Så nu är det bara vattenfyllt. Sumpen är nu i drift till mitt Fish Only-kar, och utrustningen består av en skummare (Turboflotor), doppvärmare för kalla vinterdagar och en ozonisator med redoxprob. Osmosvattentanken syns längst till höger.

I sumpen till mitt revkar (andra bilden) har jag en FM-skummare, hembyggd ozonreaktor och fosfatfilter. I mitten syns vattenbytartanken och längst till höger osmosvattentanken.

Jag har som sagt tröttnat på det där med refugium, i varje fall som biologiskt filter. Om jag skulle starta upp det igen så skulle det vara för att aktivt odla levande föda.

EDIT: Jag ser att Koskenkorvaflaskan har blivit avslöjad på sista bilden. ;)

post-1358-14468914865869_thumb.jpg

post-1358-1446891486604_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice!

Ingen som kör separat refugim elller liknade, med erfarenheter att dela mad sig. Verkar som många föredrar ganska rena sumpar och sedan pytsa i "tillsatser" på sidan om.

Funderar själv att bygga en refugim utmed sumpen med ett föde på ca 600l/t, dsb och microalger.

// Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...