Gå till innehåll

Filtermaterial till mitt ytterfilter?


Botan

Rekommenderade inlägg

Jag har satt igång mitt 240 l kar för några veckor sedan. Nästa vecka har jag bestämt mig för att köpa ytterfilter med UVC. Min fråga är: Vad ska jag ha för filtermaterial i mitt ytterfilter? Jag hade tänkt att krossa lite ls! Kan jag ha tunt lager makaroner? Har makaronerna någon funktion i saltvatten? Vad har ni i era ytterfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett 240L kar utan sump, kör med ett Fluval ytterfilter, har endast fosfatremover och kol i mitt filter, inget mer. Filtret funkar hur bra som helst, sedan satsade jag på rejäl snurr på ytan så någon film har jag inte sett. Kör med Deltec påhängskummare samt ett 10W Deltec UV.

Inga problem med vattenvärden eller alger än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade fluval ytterfilter med 9w uv inkopplat på utgående slang, till mitt 180 liters å de funkade då bra, fick aldrig prick eller nått på mina kirurger. I filtret hade jag coralifes nitriat, fostat och silikat remover. Hade även ytavrinning till detta. Jag körde så i lite mer än ett år och som sagt så funkade de fint. Men jag skippade det i höstas när jag köpte en större tank för jag tyckte de var bökigt att rengöra å skit, fula slangar osv.

Jag antar att de är ett aquael ytterfilter med inbyggt uv som du tänkte köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, då kanske 9 w borde räcka. Vad hade du för fiskar i tanken?

Ett par små zebrasomas, ett par clowner, två dvärjkejsare å två par mindre gobys typ.

köp ett riktigt uv avsett för saltvatten istället - det där gör knappast någon nytta som parasitdödare

Det är exakt samma uv-enhet i aquaels ytterfilter som det jag hade separat till mitt ytterfilter. I princip så är det en extern enhet som man stoppar in i filtret, svårt å förklara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med UV i ytterfilter är att flödet är inställt för sötvatten. För ett 9 watt UVC bör du ha ett flöde på max 400 liter per timme.

Joo de är sant, men filtret hon tänker på brassar bara 650l/h, och med filtermaterial så är man inte så långt ifrån 400.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
Jag hade fluval ytterfilter med 9w uv inkopplat på utgående slang, till mitt 180 liters å de funkade då bra, fick aldrig prick eller nått på mina kirurger. I filtret hade jag coralifes nitriat, fostat och silikat remover. Hade även ytavrinning till detta. Jag körde så i lite mer än ett år och som sagt så funkade de fint. Men jag skippade det i höstas när jag köpte en större tank för jag tyckte de var bökigt att rengöra å skit, fula slangar osv.

Jag antar att de är ett aquael ytterfilter med inbyggt uv som du tänkte köpa?

Vilken typ av ytavrinning hade du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...