Gå till innehåll

Kan inte betsämma mig angående bakgrund


Richard

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och velar angående bakgrund till mitt nya akvarium. Alternativen är svart, blå eller blå translucent som det så fint heter. Tanken med den Translucenta var att man kunde sätta en belysning bakom och på så sätt skapa ett djup i karet.

Ni som har svart, hur har ni upplevt färgen? Ser det tråkigt eller blir det reflektioner osv osv

Tacksam för ett svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft svart på alla mina akvarium de senaste 3 åren. Det gäller både akvarium på jobb och hemma. Jag tycker att svart är den bästa färgen för att sätta fokus på inehållet, lite som på en teater. För ingen skulle väl drömma om att måla kringdetaljer i annat än svart på en teater? Jag använder mig av självhäftande dekoplast som ger en skön matt finish (så matt det går när det finns glas emellan).

Dock så tycker jag att det där med translucenta (betyder lucens inte ljus? Genomskinlig helt enkelt?) låter mycket kul, jag har sett en del kul experiment med ljus på bakgrunden i aquascapingtävlingar som varit mycket lyckade. Jag tycker att du skall testa det translucenta och sedan dela med dig av erfarenheter, jag kommer gärna och bedömmer (har fått jobb på Husquarna AB, så jag lär vara i krokarna en del).

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både testat svart och två nyanser av blå. Den svarta är jag mycket mer nöjd med och framhåller korallerna mer tycker jag.

Blått blir så fort skitet om man ej är duktigt att skrapa bakrutan hela tiden.

I nästkommande akvarium har jag den iden att ej måla bakgrunden och istället måla väggen bakom ca 40cm ifrån blå och få ett djup på det hela.

Som detta akvarium

DSCN1577.jpg

DSCN1600.jpg

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=177298&page=29

Blir det ej så här så blir det svarta skivor som jag sätter på utsidan av karet då allt blir inbyggt å skall kunna se in i karet även bakifrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Magnus.

Ska du flytta till Huskvarna eller?

Visst kan det vara trevligt med translucent, vi får se hur det blir.

Nej inte direkt, jag kommer att vara stationerad på kontoret i Jonsered. Dock går det inte utesluta en flytt på längre sikt, alla de riktigt åtråvärda jobben finns förståss på HK.

Jag tycker som sagt att du skall testa den genomskinliga, då är du iaf en av de första, inte illa det.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...