Gå till innehåll

Juwel 180 med buktande framruta


Rickard

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag heter Rickard och bor i Karlstadtrakten och har precis (3 v sedan) startat ett Juwel Rio 180 liter med salt. För 2 år sedan hade jag precis kommit igång med en tank på 375 l, men pga flytt fick jag lägga ned denna precis när det började bli roligt.... Men nu är man alltså igång igen men nu i lite mindre skala, även om andra planer redan börjar komma. (hörde jag någon säga: Lugn, lugn?)

Första fiskarna (1 st c. bispinosus + 2 a. ocellaris) åkte i karet härom dagen. Och naturligtvis, när man passerat "point of no return" upptäcker man något mindre kul. Mittstaget på plastsargen i överkant på karet har släppt, och när jag mäter mitt på karet ser jag att det skiljer ca 6 mm jämfört måttet på kanten. Det innebär alltså att framrutan buktar ca 3 mm.

Har hittat en del om liknande problem på större Juwelkar, och då har några rekommenderat omedelbar tömning, medan andra kommentarer varit mer lugnande. Mitt kar är alltså mindre, 100 cm, och glastjockleken är 8 mm. Vad tror ni, kan man känna lugnet eller skall man ta fram plasttunnan och tömma karet?

Ni som har kraftigare belysning i ett likadant kar, kan man då överhuvud taget ha kvar plaststaget?

Dessutom, funderar på uppgradering till Juwels egen T5 belysning (2 * 45 W). Är det någon som har erfarenhet av denna, blir den i mitt kar tillräcklig för enklare koraller och skivisar o dyl? Andra bättre alternativ om man ändå vill ha ett kar med "locket på"? Faktiskt himla smidigt med nuvarande överdel med lock på, har endast minimal avdunstning.

Jag lär återkomma med ytterligare spörsmål, kul att vara tillbaka....

/Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Richard och välkommen åter. :W:

Jag hade samma problem med ett 400-liters kar, skillnaden är väl att jag inte visste om att det skulle sitta ett stag då jag trodde sargen på ovankanten var till för att förhindra detta fenomen.

Kan du inte tömma ut en del och sedan limma på ett mittstag utav glas med hjälp av silikon istället? Då skärmar inte staget så mycket utav ljuset och jag tror det håller bättre än det utav plast. Har du möjlighet att flytta över sten och fiskar i ett temporärt kar så hade det varit mitt val, så slipper man kompromissa och kan tömma det helt och tvätta av ytan som ska limmas med T-sprit eller liknande.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat dit stag på ett nästan fyllt kar genom att sänka vattennivån 5cm, fästa upp mellanstaget med silvertejp, fylla mellanrummmen mellan stag och glas med silikon och sedan dra ihop fram- och baksida med en stor skruvtving så att glasen blev raka och silikonfogarna ungefär en mm tjocka. Innan jag hängde dit glaset tvättade jag ren kanten med akvarievatten följd av t- sprit och sedan aceton. Litet nervöst för man vill ju inte ha kemikalierna i karet. Efter ett dygn tog jag bort silvertejpen och skar ren silikonet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har kraftigare belysning i ett likadant kar, kan man då överhuvud taget ha kvar plaststaget?

Jag har 4*39 Watt i ett Vision 180 med mittstaget intakt. Det blir inte mycket till skugga under det.

Jag lät klippa till en plåt i 4mm aluminium som jag satte fästena på. Det går att borra genom överkanten på sargen för att fästa gängjärn.

Det behövs lite fläktar då:

L1070054.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...