Gå till innehåll

Strömförbrukning


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Nu har jag faktiskt en fråga inför budgeteringen som jag inte hittat svar på i böcker - hur mycket el ska man räkna med förbrukas? Jag förstår ju att detta beror på hur stor/mycket utrustning man har, men om nån har koll på ungefärligen ett RSMs förbrukning så vore jag tacksam. Jag inser också att troligen ingen sitter och räknar exakta siffror här, men på en höft vore det trevligt att få nån input om huruvida man ska räkna med att detta påverkar ens elräkning (som singel i en etta är den rätt låg just nu) märkbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju alltid räkna...men vill man ha mer exakta siffror kan man köpa sig en enkel el-mätare som man sätter i uttaget. Mäter man från 00.00-00.00 under ett dygn...eller liknande, så får man snabbt fram exakt hur mycket det går åt.

Kan ju annars vara svårt att få exakta siffror...iallafall i större kar då man t.ex kan ha pumpar som sänker effekten när det blir mörkt i karet...samt att lampor mm drar mer under uppstarten än under drift.

Mätare finns på t.ex CO och kostar väl runt 200kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack - och här trodde jag att det bara var jag som var så petig med detaljer att ingen diskuterat detta förut. Jaja, där ser man - då får jag väl söka på forumet innan jag ställer nästa fråga hur udda den än må vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...