Gå till innehåll

Bästa sättet att "dammsuga" botten.


Zhark

Rekommenderade inlägg

Sug ur all sand med en slang och släng den. Prova att köra utan ett tag, du kommer bli förvånad hur mycket detrius som du enkelt kommer kunna suga ut. Så gjorde jag för några år sedan och sedan dess har jag inte fyllt på med sand igen, planerar ej att göra det heller.

Är du inte nöjd med "bare bottom" kan du alltid fylla på med ny ren sand igen efter någon vecka.

ps. gör inte den här tråden till ett slagfält om sandens vara eller icke var nu. (ni vet vilka ni är)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten berättelse angående frågan:

jag har nu relativt hyffsad belastgning, 4 fiskar som matas en hel del, rätt så litet kar, 225l.

ganska mkt sand, aragonit, 3-5 cm lager.

har 2 st puellaris, en sandstöstjärna, o 5-10 sandsniglar.

I vanliga fall skulle de vi de här laget (4månader) bli mörbrunt i häverten vid sandsugning i samband med vattenbyte etc. Jag har inte rört sanden en enda gång, så nu vid mitt senaste vattenbyte tänkte jag suga just i sanden, o väntade mej därför ganska mkt detritus. De som imponerande på mej va att de va i prioncip helt rent i häverten!! de blev inte ens ljusbrunt!, efter 4 månader örörd sand, med någotsånär belastning.

detta tycker jag illusterar vilkten av sandskötande djur, o vad dom verkligen gör för en sandbädd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...