Gå till innehåll

Richard 546 Liter


Richard

Rekommenderade inlägg

Då har man byggt ett nytt akvarium igen och hoppas att det blir sista gången. Då jag startat mina andra akvarium har det varit med sprudlande glädje och glöd att få igång allt så snabbt som möjligt. Denna gången har det varit sura uppstötningar och ångest :). Kanske inte riktigt så illa men det går inte lika fort som mina tidigare byggen, tur är kanske det, vem vet.

Denna gången ser jag fram emot ett akvarium som ska växa under lång tid då jag är ovillig att flytta en gång till dom närmaste 5 åren.

Sumpen är inte limmad för tillfället utan står och väntar på att rätt person ska komma och limma.

karet= 140x60x65

Sumpen= ca 250 liter inklusive 100 liters fack för sötvatten.

post-756-1446891496839_thumb.jpg

post-756-14468914968503_thumb.jpg

post-756-14468914968607_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser bra ut....Vad består ställningen av? Skall den se ut så eller täckas med nåt?

MVH

Magnus

Tackar . Ställningen är svetsad metall 40x40 profiler. Ställningen ska kläs med lackade luckor, det ska även byggas in mot väggen till höger där kalkreaktor och tub ska stå.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja måla den svart så får du en black bubbel king :kung

Har du limmat akvariet själv eller vart har du köpt akvariet.

Sumpen är den utav plexiglas?

Den blir säkert svart med tiden för denna behöver man väll inte rengöra eller?

Karet är tillverkat av Majornas glas.

Yes, sumpen består av 10mm plexiglas

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blir säkert svart med tiden för denna behöver man väll inte rengöra eller?

Karet är tillverkat av Majornas glas.

Yes, sumpen består av 10mm plexiglas

MVH Richard

Ja det är ju nått som både min skummare från ATI och BK och kopior där efter missat. Hur i helskotta gör man rent i den undre kammaren....

Lycka till med sumpen. Har alltid vart en dröm att bygga en i plexiglas men stannat då man sett priset per m2.

Var det lång leveranstid på karet. Weissglas i framrutan?

Inget mittenstag på 140cm har du tjockare glas eller bredare överliggare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju nått som både min skummare från ATI och BK och kopior där efter missat. Hur i helskotta gör man rent i den undre kammaren....

Lycka till med sumpen. Har alltid vart en dröm att bygga en i plexiglas men stannat då man sett priset per m2.

Var det lång leveranstid på karet. Weissglas i framrutan?

Inget mittenstag på 140cm har du tjockare glas eller bredare överliggare?

Den undre kammaren vet jag faktiskt inte. tar den pumpen och kör in högtryckstvätten kanske :)

Sumpen kommer förhoppningsvis bli riktigt bra, för stunden är jag skitnöjd bara jag kikar på plastbitarna. :)

Det har Opti White i fronten och båda sidoglasen.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det blir nog attans så snyggt när du får fart på det karet,och alla risker med vatten utanför karet är ju redan inbyggt,gillar bänken skarpt ,och när jag ser ytavrinnings burken så ångrar jag nästan att jag satte min på sidan,vad blir det för ljus? lycka till.Mvh Stefan

Vi får hoppas att det blir bra, på något av mina andra nystarter har det blivit värsta algsoppan :). Anledningen till kammaren i mitten är att jag inte kunde bestämma vilken vägg det skulle stå vid, men nu har jag fortfarande den valmöjligheten kvar. Lysrampen ligger på karet till höger på en av bilderna. Giesemann infinity, 2x250w + 4x54w.

Var det du som var och köpte lite koraller av mig när jag bodde i Huskvarna? Jag kikar gärna förbi dig när jag är i krokarna om det passar.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg att du inte heller har snålat på utrustningen:) .. Jag har börjat få riktig allergi mot saker som låter och min förhoppning är att denna ska vara tyst. Pumpen ska inte låta vad jag vet men det blir säkert något jäkla slurpljud eller något i den stilen. Jag har faktsikt inte tänkt på om det är någon skillnad på glaset, vi får hoppas det annars skär jag bort det och hoppar på det. Några wavebox blir det nog inte, jag har lite andra idéer på gång angående cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli kul o följa detta..

Någon har ju verkligen inte snålat på kvalite här.. allt verkar hel grymmt...

Du verkar ha smak för bra gejjor dessutom ;)

Mvh,

Sunny

Kvalitet är kul men jag vet inte om det är värt det i alla lägen. Jag hoppas som dig att det ska vara kul att följa denna tråd. Skummaren köpte jag förövrigt begagnad fast oanvänd, så prislappen på den var inte mycket värre än en BM så då tvekar man ju inte. Smaken har ju två sidor som du vet och jag antar att vi kanske har smak för samma "grejjer" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ja det stämmer,du är välkommen ,men det enda jag har gott om är exenia och nån mjuk korall,har inte kommit längre med det nya karet,när du gör rent skummaren kan du använda ättika eller väteperoxid,det sista tar på de bäsvärliga ställena.Mvh Stefan

Man tackar. Koraller eller inte spelar mindre roll, vi dricker en kaffe och snackar skit helt enkelt. Du har säkert något kul att berätta. Tack för tippset angående rengöringen, jag hoppas att jag slipper plocka upp den det närmaste året.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till med nya burken. Det finns inget roligare att få slå igång en helt ny burk då alla saker är helt nya.....

Tackar och bockar. Det ska faktsikt bli riktigt kul att få igång det, som jag skrev tidigare har det inte varit skitkul att bygga karet hittils, jag är mer sugen på att sätta mig framför karet och dricka en kall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer nog bli kalas bra detta! verkar vara en härlig och öppen planlösning i huset/lgh oxå? ett ställe där man går förbi karet ofta iaf ser det ut som..

Huset trivs jag bra i, karet ligger precis vid ingången så det är det första man ser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...