Gå till innehåll

frågor om Clowhotellet


Tilda

Rekommenderade inlägg

Har nu hällt osmosvatten, salt och LS i mitt dagsfärska Clown fiskhotell 58 L.

Men jag tycker pumpen är så svag, vet inte o det fel på den eller om den bara är dålig, men det är ingen skjuts på vattnet som kommer ut. Den ska enligt uppgift pumpa 400l/tim.

Någon som har detta akvarium som vet om pumpen ska vara så svag?

Har hört att koraller behöver mycket cirkulation?

Borde jag sätta i en till pump i sista facket och i så fall vilken typ?

Var finns det aktiva kolet i detta akvarium som skulle följa med? Ska man byta ut det ibland?

Fläktarna låter väldigt högt, kan man göra något åt det?

post-3619-14468914971963_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog ingen jättefart på vattnet med 400l/timme men för många koraller är det förmodligen tillräckligt. Det låter inte konstigt från pumpen, luft i eller så? Om du vill öka cirkulationen är ett alternativ att sätt in en pump till i akvariet. Kör du med aktivt kol så skall det bytas ut ibland.

Var hittade du akvariet och hur mycket kostar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar också om slangen som drar ner luft till pumpen behövs?

Den ligger just nu under vattnet och jag har inga mikrobubblor som jag läst kan vara ett problem, men fungerar inte skummaren då?

Det låter som en skummarpump och då skall den suga luft genom slangen för att det skall fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen försörjer skummaren med luft och ska hämta luft från utsidan. Fäst den under kabelklammern på högersidan.

För att få bättre cirkulation i den huvudkaret har jag anslutit en liten pump till utströmmar-röret (den s.k. spray-baren). Jag valde pump Aquarium Systems - Micro-Jet MC450. Billig och passar direkt till röret i den vänstra kammaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack!

Varför är det två utblås egentligen? Ett rör med hål och ett större hål?

Jag köpte clownhotellet via Djurmagazinet i Farsta som tar hem på beställning.

Har hört att priset ligger på 2400-3000kr beroende på vart man köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ok, tack!

Varför är det två utblås egentligen? Ett rör med hål och ett större hål?

Jag köpte clownhotellet via Djurmagazinet i Farsta som tar hem på beställning.

Har hört att priset ligger på 2400-3000kr beroende på vart man köper.

Undrar samma sak fick hem mitt idag och håller på att fixa osmosvatten nu bör vara klart vid midnatt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur går det Tilda? Jag satte en tror det är 600l/h pump i sista facket med en hydor bioflow kopplad. Funkar kanon nu efter snart 4 veckor är alla värden 0 som ska vara noll :) skummaren funkar numera kanon nån enstaka bubbla far ut nu och då men ska köpa en fisk imrg och då lär det bli lite mer belastning så då ska det funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag använder en koralia 1 pump. Var lite orolig först att det skulle bli lite för mycket tryck, men det blev riktigt bra.Vad det gäller fläktarna så sänkte jag varvtalet på dem med en 7v resistor, (finns bland datortillbehör), Nu låter fläktarna inte alls lika hysteriskt som innan. Och jag är övertygad om att de fortfarande kyler tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt Clownhotell har jag förutom originalpumpen som sköter om skummaren 3 extra pumpar.

1st 650L/h som suger vatten från fack 4 (längst åt vänster om man ser det frammifrån)

2st Koralia Nano 900L/h som går igång lite slumpmässigt och skyfflar runt vattnet i akvariet.

På pumpen som suger vatten i fack 4 har jag en Koralia Hydor BioFlow som roterar 360 grader konstant vilket ger lite olika flöden.

Denna uppsättning fungerar perfekt som jag har det, ingen korall står i direkt blås hela tiden men de som gillar lite bättre skuss kan man placera där de båda Koralia pumparna går igång, där blir det en del turbulent vatten.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...