Gå till innehåll

När är det dags att köpa koraller?


Guest Asgar

Rekommenderade inlägg

hur gammalt ska vattnet vara innan man lägger dit stenkoraller efter inkörning?

jag har haft min kar ca 2 månder, kan det vara dags att börja köpa de färgglada korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en RED SEA MAX 130 litter, 4 T5. test, fosfat 0,02 ppm, ammoniak under 0,1 ppm, MG ca 1350, kalicium 430,PH 8,3, nitrit och nitra är ok. Jag har hört att vattnet ska vara minst 6 månader gammal för inlägning av sten koraller, kan någon beskriva för mig varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en RED SEA MAX 130 litter, 4 T5. test, fosfat 0,02 ppm, ammoniak under 0,1 ppm, MG ca 1350, kalicium 430,PH 8,3, nitrit och nitra är ok. Jag har hört att vattnet ska vara minst 6 månader gammal för inlägning av sten koraller, kan någon beskriva för mig varför?

Vad menas med att nitrit och nitrat är ok?, vilka värden har du?

KH värde?

Värdena du postat ser ju bra ut, anledningen till att man rekommenderar väl inkörna kar för stenkoraller tror jag beror på att karen ska hinna bli stabila?

Jag tycker dock det är ett lite konstigt "råd", bara du har koll på dina värden och ser till att hålla dem stabila och bra så ser jag inget problem att köra på betydligt tidigare.

Själv stoppade jag ner mina spser i det nya karet efter 5 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många skolor vad det gäller när man skall stoppa i stenkoraller, särskilt SPS, i akvariet.

Det som är viktigare än hur länge akvariet har varit igång är om alla värden är stabila inom de värden som stenkoraller behöver för att trivas.

För en erfaren akvarist som haft SPS tidigare kan det gå väldigt snabbt att få akvariet i ballans och hålla det där, ibland handlar det bara om veckor. Medan för en ovan akvarist kan det vara svårt att i början hålla koll på vad som händer i akvariet. Det handlar mest om rutin att se hur akvariet "mår", mäta vattenvärdena och justera dessa om det skulle behövas.

Så de där 6 månaderna kan ibland behövas för att komma in i rutinera att sköta akvariet, vilket är viktigt i saltvattensakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur gammalt ska vattnet vara innan man lägger dit stenkoraller efter inkörning?

jag har haft min kar ca 2 månder, kan det vara dags att börja köpa de färgglada korallerna?

Min uppfattning tillika erfarenhet är att koraller är ganska okänsliga för inkörningsfasen, o till o med trivs bättre i nytt vatten, då de fullkomligt vimlar av de rätta spårelementen. 2 månader låter länge, dvs du borde ha passerat nitrittoppen för länge sen o borde kunna stoppa ner både mjukisar o sps. har du bara någorlunda koll på ca o kh så skall de funka med de mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en RED SEA MAX 130 litter, 4 T5. test, fosfat 0,02 ppm, ammoniak under 0,1 ppm, MG ca 1350, kalicium 430,PH 8,3, nitrit och nitra är ok. Jag har hört att vattnet ska vara minst 6 månader gammal för inlägning av sten koraller, kan någon beskriva för mig varför?

de är en myt. med god kvalite på ls, o lite hjälp med bakterier, kan du korta ner inkörningsperioden till ngr veckor, o därefter kan du lägga i de mesta i korallväg. Koraller är relativt okänsliga för nytt vatten, betydligt känsligare med fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack föra era goda svar, jag tror bästa är att köpa ett par små fraggar och prova fram, det borde visa sig om mitt vatten är i balans eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...