Gå till innehåll

Blind Sailfin Bleny (Emblemaria pandionis)


papi

Rekommenderade inlägg

Upptäckte nu på morgonen att fisken har blivit blind eller iaf fått kraftigt nersatt syn. Han har under en tid tagit mat lite konstigt utanför sin håla men nu förstår jag varför. Födan har i huvudsak varit artemia, två sorts torrfoder och cyklops. Fisken verkar må bra i övrigt och försöker ta mat som ofta blir en tugga sand istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst att det kan hända men det är nog inte så vanligt.

På sista tiden har den inte lämnat sin håla när jag matat men gärna tagit mat som jag lagt direkt i öppningen. I morse simmade den fritt och krockade bl.a lite med glaset, satte sig på en förbipasserande förskräckt eremit. Jag blev lite misstänksam och upptäckte att jag kunde stoppa ner handen och peta på honom, han reagreade inte alls innan det blev dirket kontakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han sitter ofta med huvudet på sne och tittar uppåt rätt in belysningen men gissar att det är konsekvens av synnedsättnigen, i övrigt verkar han helt som vanligt. Jag skall titta efter om jag kan se något i ögat, tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem med min hepatus...han har kraftigt nersatt syn sen nån månad tillbaka. Det hela börja med att han höll sig undan, nu vågar han komma fram men ser inte maten, simmar in i stenar mm... Han har börjat bli smal på sistonde så om han ska överleva får jag nog göra något rätt snabbt. Vad föreslår du Ingvar?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ingvar du har inget förslag på en behandling som skulle kunna hjälpa? :)

Börjar bli orolig för han :(

mvh Emil

Får han rätt kost? Vissa fiskar kan bli blinda av vitamin/näringsbrist, hjärnblödning har jag sett som möjlig orsak också. Om han verkar lida tycker jag du skall ta bort honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får han rätt kost? Vissa fiskar kan bli blinda av vitamin/näringsbrist, hjärnblödning har jag sett som möjlig orsak också. Om han verkar lida tycker jag du skall ta bort honom.

Känns konstig om det skulle vara brist på nått ( nu kanske det skulle kunna vara så i.o.m att han inte har ätit på ca 1 månad) Innan har han alltid ätit som en gris, tjock och fin. (fomula 2, mysis, artemia, nori mm)

Har börjat tänka i dom banorna med, men jag tro jag låter hon leva ett tag till och hoppas på det bästa :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Water - nu är jag inte Ingvar men min erfarenhet talar mot att blindhet kan gå tillbaka. Det brukar inte gå att bota om inte Papi har rätt om eventuell näringsbrist.

MVH Lasse

Min är fortfarande blind men äter och ser OK ut i övrigt. Är det rätt att hålla honom vid liv tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...