Gå till innehåll

Stenkoraller med låga ljuskrav?


xperx

Rekommenderade inlägg

Det är mkt som "går" att ha under bara T-5or,jag har själv kört med detta i ett halvår i mitt kar utan skummare eller andra filtreringmetoder(givetvis något vattenbyte här och var) men tillväxten har ju inte varit den bästa,vissa växer en del andra gör det inte. Dessutom har jag placerat de ljuskrävande direkt under det vita röret(<10cm från rör till korall) och har inga stenkoraller mer än 25cm från det röret. Skulle ju inte rekommendera att köra de flesta av mina arter i ett sådant här system men det går. Vad jag har i karet stenkorallsmässigt är på en höft:

Acropora(grön/lila),Montipora digitata(rosaröd,lila,brun,gul),,Montipora capricorni(rosa),seriatopora,pocillopora(rosa,grön),turbinar a,calustrea. Sen har jag även en sådan öppen hjärnkorall som trivs bra på 25cm avstånd från röret samt en hydnophora som jag inte kan uttala mig om eftersom jag inte vet om det finns något liv kvar i den(fick RTN på vägen hem redan).Och alla SPS är i storleken <10cm.

Vad jag kan komma på som passar i sådana system är främst rävkoraller som gillar lite lagom ljus och hög näringshalt,men som sagt,det går ju att komma undan med lite olika om man bara inte väntar sig någon direkt tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...