Gå till innehåll

riktig nybörjare


boris

Rekommenderade inlägg

hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig.

frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset?

eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så .

men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta

ex vilka lampor pump värmare mm.

har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller?

någon bra guide på nätet man kan läsa ?

kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så?

tack för ev svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så?

jora det går bra me btn i salt, jag har slimline i mitt kar och det är många som kör me slimline i saltkar istället för en blå eller svart målad bakruta, blir snyggt när man fått lite kalkalger och förhoppningsvis lite koraller att sprida sig på den!!

jag har fått några knappar att fastna på min som jag hoppas ska sprida sig fint över modulen :)

men vanliga btn moduler vet jag inte då de kan samlas mycke skit i dom som stannar kvar, tror det har varit snack om de i nån annan tråd här på forumet om jag inte mins fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset?
Japp. Ljuset väljer du efter vad du vill ha i karet. Vill du satsa på koraller krävs det bra ljus, skivanemoner och många mjukkoraller klarar sig medd sämre ljus, fisk kan ha vad skräp som helst. Lika med filtrering och skumning. Känsliga koraller kräver rent vatten, många klarar sig med högre näringsvärden. Doppvärmare är viktigt ifall karet står kallt, det får absolut inte bli för kallt, även om värme också är ett vanligt problem.

Du behöver väl minst cirkulation på en 8000L/timmen, kanske ett par billiga koralia 4? Sedan behöver ev skummaren en pump beroende på sort. För vattenreningen behöver du en drös levande sten (LS), kanske 15-20 kg, för att bryta ned ämnen skummaren inte tar bort.

En osmosrenare för vattnet bör du också ha - det minskar problem med algblomningar och annat. Samt salt förstås, beroende på vad du har i karet. Saltmätare och tester för att mäta nitrit och nitrat hör till nödvändigheterna, även om test för kalcium, magnesium, ammoniak, fosfat, hårdhet (KH) samt pH är mycket bra att ha, spec om man kör med koraller i karet.

kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så?
Ja, men btn kan vara knöliga - man vill ändå bygga rev med den levande stenen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tack för alla bra svar ska försöka beställa hem boken som ni pratar om te lokala bibloteket.

och särskilt tack till Trilobite som skrev mer detaljerat mm.

ska kolla runt lite efter kar och sen kommer jag kolla lite med er på sidan vad ni säger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat upp ett 240 l för ca. 1 månad sedan. Har 2 st koralia 4 och 1 st koralia 3. Ytterfilter med levande sten (ls) i och uwc på 9 watt. Som belysning har vi metallhalogen lampa. 30 kg ls i burken. Akvariet står fortfarande och puttrar. Alla saltisar kör på sitt eget sätt, men viktigaste är nog salt i vattnet, bra cirkulering och bra värden. Sedan kan du laborera lite själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...