Gå till innehåll

funderingar på uppstart av ett mini kar


blaze

Rekommenderade inlägg

sitter i tankarna att starta ett litet kar att ha i grabbens rum då han alltid gillat mina kar så kan de säkert va skoj för honom att ha ett "eget" kar att spana in hehe

har ett litet kar på 112l nu me massa malar m.m. som ska bort nu under våren så jag funderar på göra om det karet till salt eller så köper jag ett clownhotel till honom men dom är ju sååå små och tydligen ska skummaren inte va den bästa hmmmm svårt val!

tar jag mitt gammla 112l så är det ju en del som behöver skaffas som en liten skummare, cirk pump och ny ramp.

köper jag ett clownhotel så finns allt men frågan är ju då om jag måste byta skummare o sätta in bättre pump??

blir det mitt 120 så funderar jag på följande:

skummare - rio nano

pump - 2st koralia 1

ramp vet jag inte än men det blir nån bra passande

ca 15kg LS och lite grövre sand/grus

hade först o främst ha 2st clowner men nån fin/rolig goby blir det säkert me + en bra städpatrull och inte allt för mycke koraller men lite mjukisar & fraggar får nog hoppa över från mitt kar då det bär av!

har ju redan ett kar så det finns ju redan osmos m.m. så inget sånt behövs utan bara grejer till just de nya karet!

tankar och tipps är välkomna så håll inte inne nått nu!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter o kollar lite pumpar nu o såg koralia nano pumpar på 900l/t, nån som har erfarenhet av dom?

dom kostade ju lite mer än koralia 1 och pumpar mindre men om dom är små och tysta så är det värt dom slantarna då dom inte tar så mycke utrymme i ett så litet kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koralia över huvud taget krånglar ofta. Jag uppskattar att minst hälfte av dem som köpts av aktiva medlemmar här på guiden fått problem. Drakfisken t.ex har slutat sälja dem. Han fick för många ilskna kunder.

ok de lät ju inte nå vidare, har hört en del dåligt om dom me iof innan ajg köpte pump till mitt nuvarande kar så jag köpte en tunze istället.

nått tipps om nån annan pump som passar i ett så litet kar?

känns bäst me 2 pumpar så man får sprut överalt men det kanske går bra me en lite kraftigare!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter o kollar lite pumpar nu o såg koralia nano pumpar på 900l/t, nån som har erfarenhet av dom?

dom kostade ju lite mer än koralia 1 och pumpar mindre men om dom är små och tysta så är det värt dom slantarna då dom inte tar så mycke utrymme i ett så litet kar!

Jag skaffade två koralia nano. De är helt tysta och fungerar kanon såhär långt. Mina Koralia 1 pumpar lät som om någon borrade i betong. Det jag gillar med dem är att de är väldigt små och tar liten plats. Det verkar som att man ska ha tur om man köper Koralia pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen är 6cm lång. Jag har ett 54l med två koralia nano pumpar och de ser små ut i karet.

[ATTACH]19931[/ATTACH]

aaa snyggt!!

hur länge har ditt kar varit igång och hur mycke LS har du?

små va dom ju så jag får se om det blir sånna senare då, projektet ligger en bra bit bort men man kan ju aldrig börja planeringen för tidigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...