Bengan Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Min Rio nano skummare vill inte skumma. Kan det bero på låg belastning i karet? Det har bara varit igång en vecka. Jag har provat alla inställningar man kan göra, men det vill inte skumma upp i koppen. Jag har tvättat och rengjort den från feta hinnor i skummarkoppen. Är det någon som har erfarenhet av samma skummare, som kanske kan hjälpa mig. Är nybörjare på detta, så mina idéer är slut... Citera
Spooky Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Har du några invånare i karet? Annars är det normalt att det inte blir något, finns ju inget att skumma om karet inte är belastat. Citera
Bengan Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 Invånarna som finns är de som följde med den levande stenen, krabbor, sniglar, sjöstjärnor och en massa annat. Jag har provat att stoppa i lite mat i karet för att se om skummaren fungerade bättre, men det blev ingen skillnad. Citera
Spooky Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Vad har du för värden, nitrit nitrat etc?Kan ju vara att det inte finns något att skumma bort trots allt. Hade det själv så i början. Beror en hel del på hur pass bra stenen är. Är nedbrytningen väldigt effektiv i stenen så blir det inte så mycket skummat. Citera
Bengan Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 Jag kollade mina värden i förrgår och fick dessa:Salt 1.026Nitrit: 0.025Nitrat: 5Fosfat: 0.25PH: 8.0 - 8.3KH: 11 tyska grader Citera
Spooky Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Ser bra ut tycker jag för att vara uppstart. Har du fosfatremover i eller? Kan rekomenderas annars.Hur länge har karet varit igång?Har du haft den berömda nitrittoppen? Citera
Bengan Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 Karet har varit igång en vecka och jag kör med Rowaphos. Någon nitrittopp har jag inte haft, den väntar jag på. Jag har levandesand och startade med bakteriekultur, det kanske gör att nitrittoppen inte infinner sig? Citera
Spooky Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Man behöver inte få någon topp, jag slapp den. Körde igång med begagnad sten som var någorlunda inkörd vilket hjälpte enormt tror jag. Din bakterikultur hjälper såklart oxå.Det är bara och vänta och se, minst 1-2 veckor till. Citera
erikerik999 Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Hej, jag har en sån skummare i mitt kar! Tog två veckor innan den kom igång, tänk på att "lyfta upp" insugröret för luften, det ger oftast större mängd microbubblor vilket resulterar i att den skummar bättre...akta för att lyfta upp för mycket då det blir stora bubblor som bara förstör.obs, mycket finlir ! med den där kan nog bero på det låga prisetföresten får du mycket microbubblor i själva karet?MVH Erik Citera
Bengan Postat 23 januari 2008 Författare Postat 23 januari 2008 Min låter såpass att jag stänger den när jag ska sova. Nu har jag karet i sovrummet vilket kanske inte är det mest lämpliga. Citera
a.nilson Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 skummaren bör gå 24h om dygnet 7 dagar i veckan. Citera
stigigemla Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Egentligen är det rätt som Anders skriver men du har ett lite kar med låg belastning. Jag skulle inte vara rädd att ha skummaren av på nätterna. Men när du får högre belastning går det knappast längre. Citera
Bengan Postat 24 januari 2008 Författare Postat 24 januari 2008 Min skummare går numera 24/7 och den har äntligen börjat skumma. Citera
Bengan Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 I Rio skummaren sitter där ett aktivt kol filter. Kan man plocka bort det och lägga en strumpa med rowaphos i skummaren istället? Vad tror ni om det? Citera
_Manne_ Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 funkar säkert bra.. bara det är vettigt flöde Igenom sockeplasten.. Citera
Bengan Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 Då ska det testas iaf. Tack för ett snabbt svar! Citera
Bengan Postat 12 februari 2008 Författare Postat 12 februari 2008 Nu har jag tröttnat på denna skummaren. Har försökt med inställningar nu i 3 - 4 veckor och jag får den inte att skumma tillräckligt. Jag är på jakt efter en BRA skummare till mitt 54l nano. Kom gärna med tips. Jag sneglar på Tunze 9002 men har läst att den kräver en stabil vattennivå. Ös ur er med tips på en bra skummare så är ni goa! Citera
PatriksS Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Kolla Grotech:s HEA80 (invändig skummare) eller Deltec:s MCE300 (påhängsmodell). Oveb brukar tala varmt för HEA80, själv har jag haft MCE300 och kunde inte klaga på den heller. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.