Gå till innehåll

Rio nano (hjälp)


Bengan

Rekommenderade inlägg

Min Rio nano skummare vill inte skumma. Kan det bero på låg belastning i karet? Det har bara varit igång en vecka. Jag har provat alla inställningar man kan göra, men det vill inte skumma upp i koppen. Jag har tvättat och rengjort den från feta hinnor i skummarkoppen. Är det någon som har erfarenhet av samma skummare, som kanske kan hjälpa mig. Är nybörjare på detta, så mina idéer är slut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värden, nitrit nitrat etc?

Kan ju vara att det inte finns något att skumma bort trots allt. Hade det själv så i början. Beror en hel del på hur pass bra stenen är. Är nedbrytningen väldigt effektiv i stenen så blir det inte så mycket skummat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har en sån skummare i mitt kar! Tog två veckor innan den kom igång, tänk på att "lyfta upp" insugröret för luften, det ger oftast större mängd microbubblor vilket resulterar i att den skummar bättre...akta för att lyfta upp för mycket då det blir stora bubblor som bara förstör.

obs, mycket finlir ! med den där kan nog bero på det låga priset

föresten får du mycket microbubblor i själva karet?

MVH Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag tröttnat på denna skummaren. Har försökt med inställningar nu i 3 - 4 veckor och jag får den inte att skumma tillräckligt. Jag är på jakt efter en BRA skummare till mitt 54l nano. Kom gärna med tips. Jag sneglar på Tunze 9002 men har läst att den kräver en stabil vattennivå. Ös ur er med tips på en bra skummare så är ni goa! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...