Gå till innehåll

Sumpplacering/planering?


aerie

Rekommenderade inlägg

Var nyfiken på om det är någon mer än jag som har sump/refugium placerat ovarför karet(eller vid sidan av egentligen men i höjdled så blir det ovanför)?

Verkar som att alla ritningar och funderingar man ser har sumpen placerad under karet. Tycker det känns lite som att det har blivit normen,det är så det ska göras.Anledningen till att jag placerar min ovanför är att jag inte vill borra eller hänga enöverrinningsbox i karet utan hellre borrar ett 200krs akvarium istället...men visst,man får ju leva med att det tar upp plats vid sidan av då istället för att tränga in det under karet. Bifogar en bild på hur min egen ska se ut sett ovanifrån(är 2 st 54L(60x30x30):

sumpar.jpg

Flödet(1200L/h) går då in genom den gröna slangen till skummaren,ut i första facket där nitratfilter och kalkvattenreaktor samt värmare finns. Det flödar över i 2 olika fack,ett där phyto hälls i regelbundet och ett där rotifers hälls i regelbundet(båda odlas vid sidan av). Dessa fack flödar över till ett större fack med asymbiotiska gorgonier och detta flödar under till ett fack med mina Tubastreor och chilikoraller.Eventuellt flödet att minskas där för att behålla maten längre i det facket när man dumpar i artemia osv. Sen går vattnet över med hävert till nästa 60L kar som står parallellt. Där finns en mindre DSB och sen lite olika gruszoner med olika storlekar på gruset. Den kommer vara belyst med så många 18W lysrör jag får plats med,främst avsett för att odla macroalger och smådjur men även olika former av anemoner(skivanemoner,kolonianemoner och bubble-tip anemoner).Förhoppningsvis kommer lyset att räcka till för de odlade bubble-tip anemonernadå karet bara är 30cm djupt(och jag kommerdessutommata dem rikligt). Sedan rinner vattnet ut genom tankgenomföringen i sidorutan och tillbaka ner i karet.

Blev visst en ganska lång förklaring men säkert någon som uppskattar den.Hoppas jag.smiley5.gif.

EDIT: Jo just det ja,synpunkter uppskattas,känns som att det är lätt hänt att glömma något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det ser bra ut det du har som tanke.

Hadde det själv så innan jag bytte akvariebänk på det välvda akvariet orginalbänken var för liten under för att få igång en sump där under å borra i karet ville jag ej.

Så jag hadde sumpen bakom karet och en överrinningskammare i karet där en pump pumpade upp till sumpen och vattnet ut från sumpen fick självrinna tillbaka till karet via en kanal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ja,det har jag ju till och med settsmiley9.gifVad var det för specialare du hade gjort för att få tillbakarinningen att bli tyst?

Förresten,pumpen jag köpte,är det något särskilt knep som gäller för att få den att starta impellern jämt? Vill minnas att det var någon tråd om detta för länge sedan(vanligt fel pågamla/nya)men du kanske har koll på det? Den startar själv typ 1/3 av gångerna,annars får jag snudda vid den så sätter den igång...är ju inget större fel,är bara lite retligt då jag bara tänkte ha igång den under vissa timmar på dygnet och att slita isär hela skummaren bara för att starta pumpen var kväll känns...småjobbigtsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...