Gå till innehåll

Lågt KH


freeman

Rekommenderade inlägg

Hej alla.....jag undrar hur jag enkelt skulle kunna balansera kh.....jag har nu ett kh på 5,8 detta fall efter jag inte buffrat på 2dagar med salifert kh + ph buffer....ska man värkeligen måsta buffra i all evighet eller går det lösa på något annat sätt??? Magnesium har jag på1300 Kalcium 400 ph på 7,5....så vad tror ni gott folk kan ni hjälpa mig att få bukt på mitt problem......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Uffe.........Här har vi ganska gott om calcium redan i grundvattnet....så jag har tidigare haft riktigt sjukt högt värde på det men med mindre vatten byten så har jag lyckats sakta, sakta få ne värdet....Hörde att då skulle Kh bli stabilare men utan framgång.....Men finns det fler som provat Instant Ocean salt som haft liknande problem????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Du har ju ett lågt pH vilket innebär att du skulle kunna försiktigt, väldigt försiktigt kunna buffra med Natriumkarbonat (Na2CO3) Observera inte bikarbonat. Jag har en stamlösning där jag tar en 500 ml petflaska och ställer på hushållsvågen. Tarar och fyller på med Na2CO3 till ca 107 gram. Sedan fyller jag på RO-vatten till 500 gram. Skruvar på korken och skakar. 1 ml av denna lösning skall sedan teoretiskt höja KH med 0,1 grad per 100 liter akvarievatten. Har du då 400 liter så höjer 4 ml 0,1 i KH. Du måste ta det väldigt försiktigt eftersom denna tillsats höjer pH kraftigt. Prova dig fram och mät pH kontinuerligt. När du fått upp pH stadigt till ca 8,2 kan du gå över i en blandning av 83 % NaHCO3 (natriumbikarbonat) och 13% Na2CO3 (natriumkarbonat). Denna blandning håller pH på ca 8,3. För att göra denna stamlösning behöver du av kombinationen 83 % NaHCO3 och 17 % Na2CO3 85 gram som späds upp med RO-vatten till 500 gram. Dvs ca 71 gram NaHCO3 och 14 gram Na2CO3. Då ger 1 ml av denna lösning en KH-höjning med 0,1/100 liter och ett stabilt pH på 8,3 (om det är där ungefär när man doserar)

När du nu höjer KH:t med en så hög Kalciumhalt som du har så kommer du trolitvis få fällning av kalciumkarbonat som i sig är pH och Kh sänkande så du får hålla på länge så att du får balans. Håll Mg på ca 1300. Mät också pH när du håller på, helst med en elektronisk mätare (som är kallibrerad !)

Än en gång - om du väljer att gå in med enbart Na2CO3 i början så du justerar upp pH så ta det försiktigt och mät pH noga. Starta på kvällen ett par tre timmar före ljuset släcks. Börja med att ge för en justering på ca 0,2 i kH och mät pH efter någon timma. Kolla om du kan ge lite till och stoppa när du är på pH kring 8,2. Vänta till nästa dag och ta vid samma tidpunkt (lika lång belysning) mäter du pH och KH. Kan du fortsätta så sätter du in tills du har pH 8,2 igen och så fortsätter du så. Efter ett tag så lär du dig dygnscykeln och kan kanske gå upp lite högre i pH så sent på kvällen.

Så här skulle jag gjort i ditt läge i alla fall

En annan sak - använder du kranvatten så skall du om du har hög halt av kalcium i kranvattnet (ca 50 ppm) inte använda de salter som är avsedda för osmosvatten utan de standardsalter tillverkarna har - de nämligen låg kalciumhalt från början. Så Uffe2:s tips kan hjälpa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å hej bara Lasse....Jag flög nästan baklänges...Tror att det kan vara svårt att få tag på alla dessa kemiprylar här i snön :) Men om du har möjlighet att blanda till lite och skicka så är jag mycket intresserad av att köpa en liter eller två...Så vad tror du?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten grabbar....det där med vodkametoden kan det förstöra eller hjälpa mig i detta oändliga Kh krig som jag just nu strider i????? Har en flaska Explorer som jag funderar om jag kanske ska dela med mig till mina små invånare i tanken...... :) Snaka om en kul helg :)

Mvh Malin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i Kalciumhalt i kranvattnet? Använder du kranvatten?

En rättelse till det jag skrev innan. Det natriumkarbonat som skall användas måste vara vattenfritt för att mina uträkningar skall stämma. Natriumbikarbonaten tar du vanlig livsmedels kvalité (finns i alla livsmedelsaffärer) och vattenfri Na2CO3 (Natriumkarbonat) kan du faktiskt framställa själv genom att baka vanlig Natriumbikarbonat i ugn - 250 grader i två timmar - var det inte så Stig?

Uträkningarna är inte helt exakta eftersom det kan finnas vatten i preparaten men det är ett ungefär och så får man prova sig fram.

MVH Lasse

Glömde. När du torkar Natriumbikarbonat så skall du räkna att ca 63 % blir natriumkarbonat. För att få 10 gram Natriumkarbonat behöver du alltså ca 16 gram Natriumbikarbonat (och den skall vara torr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...