Gå till innehåll

Luftdrivna skummare


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag är lite smatt besatt av att akvariet skall vara sa tyst som möjligt. Moderna luftpumpar hörs ju knappt alls. Finns det nagot skäl till att inte använda gammaldags skummare som drivs av sadana? Lite krangligt att byta sten en gang i manaden. Finns det nagra andra skäl att undvika dem? Skummare de sämre än venturivarianter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en skummare som drivs med syresten, tyst energi snålt och enkelt. Det fungerar alldeles utmärkt. Skummar på hur bra som helst och enkla att ställa in.

Jag gör rent den 1 gång i veckan, ibland varannan vecka. Skummare fungerar bäst om man håller dem rena. När jag gör rent den så byter jag syresten. Jag använder 3 - 4 stenar som jag går runt på och dessa varar då ca ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en skummare som drivs med syresten, tyst energi snålt och enkelt. Det fungerar alldeles utmärkt. Skummar på hur bra som helst och enkla att ställa in.

Jag gör rent den 1 gång i veckan, ibland varannan vecka. Skummare fungerar bäst om man håller dem rena. När jag gör rent den så byter jag syresten. Jag använder 3 - 4 stenar som jag går runt på och dessa varar då ca ett år.

Men varför är de da inte vanligare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför är de da inte vanligare?

Det är inte ' high tech'. Självklart skall man köpa skummare, filter (fosfat, nitrat, osv), pumpar och allt vad man nu behöver och dessutom överdimmensonera allt ett par gång för att vara på den säkra sidan.

Vi lever ju i en värld där tekniken skall lösa det som det sunda förnuftet inte vill ta in.

Hur många av oss följer de grundläggande akvaristiska förutsättningarna, lite djur, långsamma förändringar, karantän, inte blanda allt för många arter eller biotoper???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men en syresten skummare funkar kanon till 2-300 liter med lagom belastning. men sitter du inne på en större tank med en del firrar å andra dyrgripar så vill man nog kosta på sig en tyst venturiskummare som man vet klarar av de man vill att den ska..

ja körde sanders syreskummare förr. å den skummade allt från bra till inte alls beroende på vilken träbit man fått tag på.. torr skumma inte alls eller jätte bubblor ( inte alls )

eller ny fräsh träbit skumma klockrent ett tag till den lossnar från slangen å flyter upp till ytan, med översvämmning som följd,

okej kanske bara ja som råkat ut för detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte ' high tech'. Självklart skall man köpa skummare, filter (fosfat, nitrat, osv), pumpar och allt vad man nu behöver och dessutom överdimmensonera allt ett par gång för att vara på den säkra sidan.

Vi lever ju i en värld där tekniken skall lösa det som det sunda förnuftet inte vill ta in.

Hur många av oss följer de grundläggande akvaristiska förutsättningarna, lite djur, långsamma förändringar, karantän, inte blanda allt för många arter eller biotoper???

fast om tekniken finns varför inte försöka? det ger ju mer utrymme åt det vi bara kunde fantisera om förr.. ja tycker iaf att teknik är bra.. förnuft med för den delen, men de är nog det senare som kommer att få ta stryk framöver, tyvärr ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men en syresten skummare funkar kanon till 2-300 liter med lagom belastning. men sitter du inne på en större tank med en del firrar å andra dyrgripar så vill man nog kosta på sig en tyst venturiskummare som man vet klarar av de man vill att den ska..

ja körde sanders syreskummare förr. å den skummade allt från bra till inte alls beroende på vilken träbit man fått tag på.. torr skumma inte alls eller jätte bubblor ( inte alls )

eller ny fräsh träbit skumma klockrent ett tag till den lossnar från slangen å flyter upp till ytan, med översvämmning som följd,

okej kanske bara ja som råkat ut för detta :)

"översvämmning¨ säger du. Hur gick det till? Träbiten lossnade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men sitter du inne på en större tank med en del firrar å andra dyrgripar så vill man nog kosta på sig en tyst venturiskummare som man vet klarar av de man vill att den ska..

Självklart skall skummaren dimmensioneras för karet. Själv använder jag en alldeles för liten skummare till ett alldeles för mycket (över) belastat kar. Så visst är jag också sugen ibland att byta upp mig lite, men eftersom jag bestämt mig för att köra 'low-tech' så mycket jag bara kan så har jag än så länge lyckats stå emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...