wrang Postat 1 augusti 2004 Dela Postat 1 augusti 2004 Hejsan jag har haft länge en förtjusning utav denna fisk Monodactylusargenteus - Månfiskoch undrar nu om det är rätt att ha dessa i ett saltvattensakvarium dom är visseligen "sötvattens" fiskar som små men som större så lever dom i bräckt/saltvatten.Om man nu skulle köpa sådana här, undra hur länge dom skulle behövas vänjas in till saltvatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 1 augusti 2004 Dela Postat 1 augusti 2004 Dom va ruskigt coola har du sett några i butik ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 augusti 2004 Författare Dela Postat 1 augusti 2004 Jappz dom har ett gäng hemma i zooaffären här i stan men i sötvattenskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 1 augusti 2004 Dela Postat 1 augusti 2004 Nu vet jag inget om just dessa fiskar men jag har plockat räkor från östersjön å satt i mitt kar vänjde in dom under ett par dagar men har hör dom som gjort det under ett par timmar.Black molly är ju också en sån fisk som går att vänja in vid salt så vist borde det gå under några timmar sen vet jag inte om dom tar stryk långsiktigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 1 augusti 2004 Dela Postat 1 augusti 2004 Jag har vänjt in Black Molly på 4-5 timmar... men det är kanske inget att rekommendera.Men på ett par dagar bör det inte vara några problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 3 augusti 2004 Dela Postat 3 augusti 2004 Jag har sett att ett par offentliga akvarier har haft dom i saltvattenskar, så det går nog bra.Bara så du vet så tappar dom sin fina färg ochblir helt gråbruna när dom blir äldre, dom tappar också sin fina lyster.Jag har hört att dom ska vara väldigt nervösa och när man slår på lyset kan dom få panik och fara in i glaset och skada sig.Mvh Michael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 3 augusti 2004 Dela Postat 3 augusti 2004 Har hört med en grossistfirma i stockholm.. och dom sa att när månfisken blir större.. så är det inget problem med att ha den i saltvatten.. Men undra varför just stor?? . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 3 augusti 2004 Dela Postat 3 augusti 2004 Det är pga att små ex lever i sötvatten,när domhar växt tillsig liteflyttar dom ut till bräckvatten och vidare uttillhavet när dom är vuxna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jower Postat 4 augusti 2004 Dela Postat 4 augusti 2004 vet att dom har båda månfisk varianterna på universeum. Tror att dom går i stora oceantanken. Så det går nog bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joar Postat 7 augusti 2004 Dela Postat 7 augusti 2004 Det kommer att fungera utmärkt!De är lättsköta och används ofta av leasingfirmor som kör saltvatten en bra och tålig stimfisk, de jag har haft var på gränsen till överaktiva men annars var det ing problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zacke Postat 10 augusti 2004 Dela Postat 10 augusti 2004 Jag hade dessa i Bräckvatten och de är lättskötta och trevliga, funkar fint i saltvatten men blir lite stora i iaf vilt tillstånd. De tappar som nämnt färgen när de växer upp, och blir inte lika fina längre.De käkar det mesta, de tog både flingor och räkor för mig.Man ska nog helst ha lite flera och inte tillsammans med agressivare fiskar då de får sina fenor naffsade av artfränder eller andra fiskar som kan hunsa dem.Det är vad jag minns av dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vitamin Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Tycker du inte att det finns tillräckligt med snygga ”riktiga”saltvattensfiskar längre, som i sitt naturliga tillstånd lever isaltvatten? Varför ska man deklinera naturens lagar mer än visaltvattensfrälsta själar redan gör?/Jörgen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 13 augusti 2004 Författare Dela Postat 13 augusti 2004 Det hela vara bara en tanke. Kommer inte att köpa några sådana här fiskar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jower Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Tycker du inte att det finns tillräckligt med snygga ”riktiga” saltvattensfiskar längre, som i sitt naturliga tillstånd lever i saltvatten? Varför ska man deklinera naturens lagar mer än vi saltvattensfrälsta själar redan gör?/Jörgen Men månfiskar e riktiga saltvattensfiskar, när dom e äldre. Lever ju i bräckt som unga. Och jag håller med wrang. Dom e jäkligt snygga i stim! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vitamin Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Såklart får man tycka vad ni vill om denna fisk, och visst är denvacker. Men det finns ju en anledning till att månfisken drar sig uttill reven när den blir äldre. Ingen rom kläcks i saltvatten. Ungdjurenlever ju endast i bräck eller sötvatten. Jag vet att det är enbesvärlig fisk, men jag tänkte fråga ändå. Finns det någon här påforumet som lyckats odla månfiskar?/J. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.