Gå till innehåll

göra levandesten på glas??


diskustok

Rekommenderade inlägg

om man säger så här man har blandningen av göra egen levande sten klart eller reefbond.

akvariet botten och bakruta har figolit fast limmad min fundering om man kan typ föra levande sten på botten och bakrutan så det utvecklas levande till slut så man inte behöver köpa revkeramik plus man kan får det ungefär man vill

hoppas det löste lite trådar i huvet nu :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns revkeramik annars.

vill inte använda revkeramik för faller inte i min smak
:P
jag har en stor skiva reefbond på botten. Smetade ut reefbond på en plastskiva och sedan när det stelnade la jag ner den i akvariet så det kan växa knappar och dylikt på den, bra mycket snyggare än bb.

låter inte så dumt vad för plats skiva använde du? har du någon bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle undvika ett poröst material på bottnen, tror lätt det kan samlas skit i det, det är nog lättare att hålla sand ren än sten. på sidorna kan du nog köra hemmagjord LS även om jag skulle köra fogskum+epoxy+grus som denna månads TOTOM på RC.

Hur skulle det vara med en BTN-slimline som bottenskiva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har det! Jag har lagt all min levande sten utan grus men med gummibitar direkt på glaset... Genom denna metod, har jag inget på bottnen som samlar smuts vilket kan skapa anhopning av giftiga partiklar..... Samtidigt kan jag vid varje vattenbyte bara suga upp allt som ligger på bottnen..... Det som jag tycker är vinsten med detta, är att nitrit, nitrat och ammonium inte kan anhopas i samma omfattning som om man har grus... Samtidigt fylls glasbottnen av kalkalger, vilket ger ett vackert intryck i akvariet!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter inte så dumt vad för plats skiva använde du? har du någon bild?

smetade ut det på vanlig mjukplast som man använder till smörgåsar som jag lagt på bordet för o få en plan undersida. när det torkat drog jag bort plasten och la stenskivan i akvariet.

har ingen bild nu men kan fixa en senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skall kolla upp hur han har gjort, men ¨så som jag har tänkt mig blir att levande sten på botten med all kalalger blir snyggt plust ska ha täppt jämt så inte skiten kommer under det.

Jag skulle undvika ett poröst material på bottnen, tror lätt det kan samlas skit i det, det är nog lättare att hålla sand ren än sten. på sidorna kan du nog köra hemmagjord LS även om jag skulle köra fogskum+epoxy+grus som denna månads TOTOM på RC.

Hur skulle det vara med en BTN-slimline som bottenskiva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej låter smart iaf men hur mkt använde du för din botten?? skriv gärna också hur stort din botten är så man kan jämföra :D

smetade ut det på vanlig mjukplast som man använder till smörgåsar som jag lagt på bordet för o få en plan undersida. när det torkat drog jag bort plasten och la stenskivan i akvariet.

har ingen bild nu men kan fixa en senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skall kolla upp hur han har gjort, men ¨så som jag har tänkt mig blir att levande sten på botten med all kalalger blir snyggt plust ska ha täppt jämt så inte skiten kommer under det.

Jag hänger inte med, ska du göra botten tät? hur ska den då bli levande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kanske missförstod mig om man gör en botten hel sen fixa till runt som sillikon så det e tät inte finns mellan rum vid sidorna sen vanligt LS elr reefbond som botten ingen grus elr skit lite

om man tänker levande stenen har växt till sig jämt med runt rutorna typ

hoppas du förstår

Jag hänger inte med, ska du göra botten tät? hur ska den då bli levande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...