Gå till innehåll

Vitbröstad kirurgfisk


Guest Asgar

Rekommenderade inlägg

jag har tänkt skaffa mig en Vitbröstad kirurgfisk, finns någon nackdel med denna fisk?

det finns lite olika informationer om denna fisk när de gäller storlek, den som jag har sett, är mellan 13 till 30 cm, hur stor kan bli denna fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som mattias säger prick känslig och 180l är nog förlitet.

själv har jag 360l akvarie och tror att min helst ville ha lite större "fisken är ca15cm stor då.

men prick sjukan har du en putsarfisk och putsarräkor och kör med uv så går det bra iaf hos mig. sedan är den väldigt revirhävdande och jagar bort allt levande som inte fanns före den släpptes i men det som fanns innan låter den bli hos mig.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tänkt skaffa mig en Vitbröstad kirurgfisk, finns någon nackdel med denna fisk?

det finns lite olika informationer om denna fisk när de gäller storlek, den som jag har sett, är mellan 13 till 30 cm, hur stor kan bli denna fisk?

har sett sånna i det vilda som är runt 40cm+. så du bör nog ha ett större kar om du ska ha en sån. eller byta upp dig inom mycket kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du att 1000 liter är "precis på gränsen"? 980 för litet 1005 tillräckligt stort?

Exakt Christer, bra tänkt :)

Jag menar om jag anser att min fisk har tillräckligt med yta utan att se stressad ut.

Vidare aspekter som "att i havet" har dom så o så och ett 3000 l är litet i jämnförelse vet jag.

Men mina antagande om Acanthurus, (har haft en Leucosternon i mitt gamla 800l) är att dom ger järnet hela tiden och behöver plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror, jag ska bita i hopp och låta bli i så fall, gärna ville byta till storre kar, men inte just nu, tack till er alla. Jag vet inte om jag fåt gardera till 1000 liters av min fru och barnen. Jag är så avänsjuk på er att ni får ha en sådan vackert fisk och inte jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asgar.. 1000Liter vore toppen för en sådan kirurg men är absolut inget måste...

det går bra i ett 350liters kar (minimum) om du hittar ett lite mindre exemplar...

oftast växer de beroende på storleken på karet.. det är sant att de kräver simmyta.. så allt är relativt med tanke på hur rmycket sten och hur karet ser ut...

det är svårt att hålla även små exemplar i 180 liter... då de är känsliga fiskar osv..

då de inte har många platser att beta på ellerr gömma sig på osv...

och kort simmdistans.. de får sin rättvisa i stora burkar rmen funkar i mindre... men det är dock mycket svårare att hålla dem i små kar...

men 350 är väl gränsen... om du inte stoppar ner 200kg ls såklart :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asgar i ett 180 blir de svårt för du måste ha plats med sten o pumpar också så då lir simmytan även mindre.. och mindre akvarium har mindre yta för dem att gömma sig på o beta på osv... även så skiftar värden och annat mer och allt detta stressar fisken.... då den ine har samma typ av öppen yta som den har i lite större kar... visst jag är ingen expert men rekomenderar starkt inte att ha en kirurg i ett 180 liters kar... även om den är liten.... du kan ha wrassar och annat kul ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Asgar...du kan väl prova ha en vitbröstad kirurg i ditt akvarium. Går det så går det eller så säljer du den när den blir förstor. Annars är ju dvärj kejsare väldigt fina.

Varför då? Är karet för litet så är det, behöver inte syssla med experiment när andra med erfarenhet angett sin åsikt.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Asgar...du kan väl prova ha en vitbröstad kirurg i ditt akvarium. Går det så går det eller så säljer du den när den blir förstor. Annars är ju dvärj kejsare väldigt fina.

Det var det dummaste jag hört. Jag kan väl testa att stoppa dig i en pyttliten bur, går det så går det...

Det är levande djur vi har som hobby, inte gosedjur.

Hade ts haft ett akvarium på 700+ liter hade han väl kunnat köpt en liten kirurg, men fasen inte i ett 180l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. jag tror inte att Botan menade går de så går det med att dör den så dör den...

menade väl mer att passar den ( inte växer ur) saken är den at jag tror inte att asgar kommer att stoppa ner en kirurg i sitt kar nu och uppfattat vad som sägs..

men bortsett från storleken så är det viktigt att komma ihåg att en vitbröstad kirurg är ingen enkel fisk och absolut ingen nybörjar fisk..

många erfarna har inte lyckats hålla den i ens sina +500 liters burkar,så absolut inget nybörjar djur eller första fisk utan en mycket svår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar, nej jag kommer inte att skaffa mig en vitbröst kirurg för den här karet i alla fall, jag kan avvakta till nästa projekt, som eventuell ska bli ett 450 liters.

Jag hoppas att ni inte kommer med nya kommentarer, att dessa också har för lite utrymme för denna fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asgar.. råd kan du ju alltid få utav folk här.. men lite kunskap sitter man ju på själv...så mycket kan du bestämma o göra som du vill, 450L är inga problem för en vitbröstad så länge du inte proppar karet me 600kg sten ;) förstår iallfall hur de känns gick igenom samma med mitt 170 liters akvarium...

Hade en navarchus där i.. liten men en kejsare... det funkade ju den hade mycket simmutrymme och allt men... det funkade lixxom inte ändå.. trotts allt.. min erfarenhet är den att det är lättare att hålla fisk i större akvarium. :)

Kul med 450 liter iallfall.. :) där i får du plats med lite fler kirurger o kejsare. Tror ingen menar något illa.. men ibland kanske man tar i lite för mycket... och om man tänker så.. så kan vi egentligen inte stoppa ner så mycket fisk i karen överhuvudtaget.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...