YeeL Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Hur stor andel av de fiskar ni köpt lever efter en månad?Tycker själv att de dör snabbt av flera olika anledningar.Hoppar ur akvarietStressas ihjäl av andra fiskarVita pricketc.Det känns lika tråkigt varje gång det händer, framför allt för fiskens skull.Hur vanligt är det egentligen?De gamla fiskarna tuffar på som vanligt utan problem men de nya har en konstig förmåga att falla bort för mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 sista 1½ året har jag bara haft ett enda dödsfall. en sandvändare som fick ett bett över ryggen av något. om du har många som dör så bör du nog kolla om det är nåt som du kan göra fel/annerlunda. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
YeeL Postat 31 januari 2008 Författare Dela Postat 31 januari 2008 Man undrar ju om det är så. Fast samtidigt så är det ju helt olika orsaker till att fiskarna dör.Därför vill man veta om det är vanligt förekommande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Om det är stora skilllnader på ditt akvarievatten och vattnet därifrån fiskarna kommer, så kan det vara anledningen till ditt svinn - fiskar som går länge i gradvis sämre vattenkvalite blir ganska härdade, medans fiskar som kommer från vatten med andra parametrar inte klarar omställningen.Stora skillnader i salthalt eller ph kan vara en problemkälla t.ex. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 kört ett RSM nu i 4 månader ca.. har 11 firrar i nu totalt.. inget dödsfall alls.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
YeeL Postat 31 januari 2008 Författare Dela Postat 31 januari 2008 ph 8,1salthalt 1023känns väl normalt tycker jag. Kan det vara min "elaka Chromis" som har jagat ut en sandvändareoch en Pseudochromis? Han har även trackat en del nykommlingar. Det kanske är källan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Visst drabbas man av lite dödsfall.. Några fiskar har dött efter bara några veckor, andra har jag haft i flera år. Inget fel på mitt vatten och jag är noga med inkoppningen. Fast ibland så dör fisk ändå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Undvik att köpa fisk för ofta. Köp gärna flera stycken samtidigt och låt dem gå minst 6-8 veckor (gärna den dubbla tiden) i karet innan du köper nya igen. Med fördel så kan du undvika att köpa fisk som precis kommit hem till handlaren. Jag vet att det är kul att titta och handla när mycket finns i butiken men kan man avstå så är det bra.Bättre att få med sig djur hem som gått några veckor hos handlaren då ser man om de äter bra och har lite rundare buk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
YeeL Postat 31 januari 2008 Författare Dela Postat 31 januari 2008 Faktum är att jag inte hade köpt en fisk på över ett halvår. Sen köpte jag 4 på en gång och alla är borta nu. 2 hoppade ur, en "försvann" och en Lineatus fick lite prick som försvann efter ett par dagar, men någon vecka senare började han se dålig ut och höll sig lite gömd, för att vara död dagen efter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 1 februari 2008 Dela Postat 1 februari 2008 Har haft två dödsfall en dag efter inkoppning, båda i samma påse. Och en del snäckor som eremiterna tycker har fina skal (men efter mordet struntar helt i) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 1 februari 2008 Dela Postat 1 februari 2008 Min överlevnadsstatistik ligger på 82%, om man räknar på att jag förlorat 3 av de 17 fiskar jag har/haft - 1 i prick, 1 hoppade och 1 klämdes. (2 kära kirurger dog för mig när jag var ganska ny, men det var pga ett felaktigt råd från en välmenande men virrig medlem) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
YeeL Postat 1 februari 2008 Författare Dela Postat 1 februari 2008 När det gäller räkor, sjöstjärnor och krabbor verkar det vara mycket lättare. Där har alla klarat sig för mig. Det känns mer som en chansning att köpa fisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.