Gå till innehåll

Överlevnadsprocent


YeeL

Rekommenderade inlägg

Hur stor andel av de fiskar ni köpt lever efter en månad?

Tycker själv att de dör snabbt av flera olika anledningar.

Hoppar ur akvariet

Stressas ihjäl av andra fiskar

Vita prick

etc.

Det känns lika tråkigt varje gång det händer, framför allt för fiskens skull.

Hur vanligt är det egentligen?

De gamla fiskarna tuffar på som vanligt utan problem men de nya har en konstig förmåga att falla bort för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är stora skilllnader på ditt akvarievatten och vattnet därifrån fiskarna kommer, så kan det vara anledningen till ditt svinn - fiskar som går länge i gradvis sämre vattenkvalite blir ganska härdade, medans fiskar som kommer från vatten med andra parametrar inte klarar omställningen.

Stora skillnader i salthalt eller ph kan vara en problemkälla t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik att köpa fisk för ofta. Köp gärna flera stycken samtidigt och låt dem gå minst 6-8 veckor (gärna den dubbla tiden) i karet innan du köper nya igen. Med fördel så kan du undvika att köpa fisk som precis kommit hem till handlaren. Jag vet att det är kul att titta och handla när mycket finns i butiken men kan man avstå så är det bra.

Bättre att få med sig djur hem som gått några veckor hos handlaren då ser man om de äter bra och har lite rundare buk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att jag inte hade köpt en fisk på över ett halvår. Sen köpte jag 4 på en gång och alla är borta nu. 2 hoppade ur, en "försvann" och en Lineatus fick lite prick som försvann efter ett par dagar, men någon vecka senare började han se dålig ut och höll sig lite gömd, för att vara död dagen efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...