Gå till innehåll

Hjälp med fiskval


Tilda

Rekommenderade inlägg

Ok, börjar nu planera fiskbeståndet i mitt 58 liters kar.

Har lite mjukkoraller och tänkte en Euphyllia till clownerna.

På önskelistan:

2 små odlade clowner

1 Goby okinawae

1 bangaiikardinal (odlad) eller 1 gul/lila blennid

Vad tycker ni, är det lagom eller går det att pressa in alla 5?

Går de ihop?

Bör jag sätta i dem i en viss ordning?

Är någon av dem mer känslig för nystartade kar?

Och när jag satt i den första fisken (tänkte fortsätta med nitrivec) hur länge ska jag vänta innan nästa fisk?

Tack tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sofia, Euphyllia går bra men problemet är att den drar ihopp sig på natten så under natten blir clownerna hemlösa ;) men de funkar bra ändå..

Mitt tips är att ha så lite fisk som möjligt... för akvariet blir lättare att sköta då.. jag hade satt i clownerna sist då de är tåliga och om de haffar en euphyllia som värd till sitt hem blir de revir benägna.. bangaikardinalen först sen gobidion o sen blenniden e jag lite osäker på beror lite på vilken sort du väljer..

Om du vill vara riktigt petig kan du mäta nitrat nitrit osv... och köpa n fisk varje gång du märker a du kan hålla balans på dem.. t.ex annars funkar ögonen o du märker det eventuellt på algblommningen osv... jag själv hade nog gått på magkänsla när det gäller introducering o inköp av nyfisk :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med ett par odlade clowner, de är tåliga och bra startfisk. När de sedan klarat sig och allt börjar bli stabilt i akvariumet (1-3mån), kan du köpa nästa fisk osv. Köp inte alla firrar på en gång för då kommer du få problemas.

Försök även få tag på någon ersättare (anemon ersättare), ser ju lite roligare ut när clownerna har ett "hem" i akvariumet. Finns en mängd koraller (många enkla) som clownerna kan föredra som hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack for era svar :)

Har nu upptäckt att blenniden jag spanat in egentligen är Gramma loreto. Ser nu att de är helt olika men det är i alla fall en sådan jag vill ha. Men de funkar väl också?

Föresten när man köper ett clownpar på 2-3 cm, ser man kön eller chansar man eller byter de kön?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...