Gå till innehåll

Hur bler jag av med alj bollar


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Hej,

Om du söker på "Valonia" i sökfunktionen så kommer du att få massor av träffar på detta elände.

Visst finns det några enstaka fiskar som kan äta av dem och även mithraxkrabba sägs kunna hjälpa, men min egen erfarenhet är att mekanisk borttagning är bäst. Jag har plockat ur all sten i hela karet en gång bara för att helt bli av med dem.

Men som sagt, använd sökfunktionen, så får du en massa träffar att vältra dig i ;)

EDIT:Dubbelpost, ser jag ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus.. Mitrax krabbor har varit grymma på att ta bort dem i mitt fall och vet även många fler.. de är relativt revsäkra.. rekomenderar dem starkt... när jag säger relativt menar jag att de kan eventuellt gå på sjuka små musslor eller liknande men inget problem med friska... och det är bara ett eventuellt kanske så kör hårt på sånna är mitt tipps...

Triton brukar ha dem inne regelbundet.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Marcus.. Mitrax krabbor har varit grymma på att ta bort dem i mitt fall och vet även många fler.. de är relativt revsäkra.. rekomenderar dem starkt... när jag säger relativt menar jag att de kan eventuellt gå på sjuka små musslor eller liknande men inget problem med friska... och det är bara ett eventuellt kanske så kör hårt på sånna är mitt tipps...

Triton brukar ha dem inne regelbundet.

Mvh,

Sunny

Javisst är mitraxkrabbor revsäkra---Som unga individer! När de blir vuxna så går de över till att äta korall, skulle aldrig stoppa i en sådan krabat i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst är mitraxkrabbor revsäkra---Som unga individer! När de blir vuxna så går de över till att äta korall, skulle aldrig stoppa i en sådan krabat i mitt kar.

oj då tack för tippset!! jag har enu inte fått tag på en så jag har ej kunnat köpe någon =)

har tagit upp lite sten och plockat av dem förhand men dom kommer lika fort igen tyvär =S

vet inte om jag ska våga att plocka upp all sten och rengöra dem vill ju inte strässa fiskarna allt för mycket heller!:smiley24:

Men men just nu har jag inte dom som högsta prioritet moste lyckas fånga min imerator då han snart tuggat sönder mina koraller tyvär :arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp jag får se hur jag gör idag har provat snart allt tycker jag!

Har provat med håv = meningslöst

provat med fiskfälla= han är inte enns inärheten av att simma inn i den kvittar vad jag lägger in där!

provat att fånga han när det är mörkt i karet= såg inte ett skit =)

så det lutar vell mot att jag får plocka upp all sten i kväll men tycker inte om det alls!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...