Lasse Postat 8 februari 2008 Postat 8 februari 2008 Ingen som provat Tropic Marins test?Jag provar nu, får hyfsat stabila mätvärden (använder dubbla mängden vatten) - kan ibland skilja på 0,5 i KH men det kan vara verkliga skillnaderna - dubbeltagning på samma vatten ger alltid bra överenstämmelser men en variation på 0,5 grader får man nog acceptera. jag har dock inte jämfört med något annat - ska försöka skaffa salifert och jämföra med.Feltillverkning kan alltid hända men metoden att mäta är inte komplicerad och störs inte av en massa annat vilket gör att KH:tester (och övriga titreringstester) bör ge mer hyfsade resultat än andra mätparametrar.MVH Lasse Citera
pilo Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Har kollat lite med olika KH-tester, får olika resultat med alla tre.Salifert 13.4Tetra Test 8API 9Vet inte vilken man skall lita påhttp://img152.imageshack.us/img152/6499/khtestlh6.jpg Citera
Magnus Postat 10 februari 2008 Författare Postat 10 februari 2008 Jag provar nu, får hyfsat stabila mätvärden (använder dubbla mängden vatten) - kan ibland skilja på 0,5 i KH men det kan vara verkliga skillnaderna - dubbeltagning på samma vatten ger alltid bra överenstämmelser men en variation på 0,5 grader får man nog acceptera. jag har dock inte jämfört med något annat - ska försöka skaffa salifert och jämföra med.Feltillverkning kan alltid hända men metoden att mäta är inte komplicerad och störs inte av en massa annat vilket gör att KH:tester (och övriga titreringstester) bör ge mer hyfsade resultat än andra mätparametrar.MVH LasseKanske ska man investera i en referensvätska i alla fall! Så man har något att utgå från. Tack för utspädningstipset! Citera
pilo Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Finns det någon regel vad nyblandat vatten skall ha för KH. Citera
mr cheezy Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Efter som att denna kh tråden ligger i ZEOvit delen så gäller ett kh mellan 6,5 - 7,5 ungefär. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.