Gå till innehåll

Zeovit och KH-test


Magnus

Rekommenderade inlägg

Hur är det nu - Saliferts KH test har varit svajjigt i kvalitén vad jag förstår och zeofolk började leta andra test då KH är en mycket viktig parameter vid låga näringsnivåer.

Vilket test rekomenderar man nu? (Ett som går att köpa i Europa...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det nu - Saliferts KH test har varit svajjigt i kvalitén vad jag förstår och zeofolk började leta andra test då KH är en mycket viktig parameter vid låga näringsnivåer.

Vilket test rekomenderar man nu? (Ett som går att köpa i Europa...)

Okay då är det inte bara jag som har problem med Saliferts kh-test, sista testen jag köpt visade hela 3 enheter fel eller om det var den innan som också var fel.

Nu så struntar jag i värdet jag får med testen, jag bara jämför mängden till omslag med FMs referensvätska som är på 7 i kh och hoppas det blir bra.

Är också intresserad av rätt kh.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det nu - Saliferts KH test har varit svajjigt i kvalitén vad jag förstår och zeofolk började leta andra test då KH är en mycket viktig parameter vid låga näringsnivåer.

Vilket test rekomenderar man nu? (Ett som går att köpa i Europa...)

bra fråga de där.

Själv har jag ett kh test som innehåller bara en flaska, där vätskan är alltså röd. Sen den gamla testen där de är två flaskor, en bår reagensvätska separat. de skiljde en hel kh enhet mellan dessa, o jag tror den förtnämnda testen är mer rätt. där ingår en refersensvätska, o enligt den mäter den exakt.

så ja..jag är också nyfiken på ett mer pålitligt märke. Ted har en variant, glömt namnet...har nån provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag läste denna tråden blir jag fundersam.

Kör zeovit i mitt kar, med RBS salt som ska hålla nsw nivå på KH, men ända sedan start har jag legat högre på kh, 8,3 med saliferts test.

Kanske är dags att jaga rätt på ett bättre kh test innan man börjar sänka kh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay då är det inte bara jag som har problem med Saliferts kh-test, sista testen jag köpt visade hela 3 enheter fel eller om det var den innan som också var fel.

Nu så struntar jag i värdet jag får med testen, jag bara jämför mängden till omslag med FMs referensvätska som är på 7 i kh och hoppas det blir bra.

Är också intresserad av rätt kh.

/Janne

En fråga bara? Du säger att Salifert vissar 3 enheter fel.Finns det nån test som är bra??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara? Du säger att Salifert vissar 3 enheter fel.Finns det nån test som är bra??

Det är inte ett gennerellt problem, man kan ha tur också, men det verkar vara spridning på testresultatet mellan batcherna. Jag återkommer när jag hitta något jag litar på.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ända lite jobbiga jag kan komma på med den är att en droppe = 1 enhet dkh.

Hade gärna sett att en droppe vare en halv enhet.

Men annas är det smidigt och lätt att använda.

Men det är ju lite mer ärligt, då förstår man att upplösningen inte är bättre. Det är värre när man droppar tiondelar och sen kan resultatet vara flera grader fel.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tycker med att salifert har ett dåligt kh test. Man får droppa sa*an innan man ser nått. Med Macherey-Nagel så är den droppe ett steg men man kan även se när det ligger mellan 2 st. t.ex 6-7 men man ser ju inte exakt vart i mellan det ligger. Hade gärna haft ett steg tillså man kan se halv tal. Men det kvittar bara kittet är pålitligt :)

Jag kommer ej byta tillbaka till Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till saliferts försvar får man ändå säga att upplösningen är föredömlig. Skalstegen är ju per droppe ca 0.15 dkh, eller 0.15dkh per tiondels milliliter på pipetten.

Så upplösningen kan man inte klaga på, o färgomslaget är också mkt lättavläst.

problemet är ju ojämnheten i den vätska som pipettflaskan innehåller, dvs den vätska som skall neutralisera de basiska jonerna. Fn har jag en batch som råkar stämma exakt med referensvätskan, så kanske har salifert skärpt till sej, för dom lär ju inte skicka med en referensvätska som avslöjar om deras tester visar fel. men jag skall snart köpa en ny test, så skall jag jämföra på nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan man köpa Macherey-Nagel KH test ?

Ja tycker med att salifert har ett dåligt kh test. Man får droppa sa*an innan man ser nått. Med Macherey-Nagel så är den droppe ett steg men man kan även se när det ligger mellan 2 st. t.ex 6-7 men man ser ju inte exakt vart i mellan det ligger. Hade gärna haft ett steg tillså man kan se halv tal. Men det kvittar bara kittet är pålitligt :)

Jag kommer ej byta tillbaka till Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är att man får samma värde hela tiden,

så att man kan hålla ett konstant KH-värde i karet.

Det vora illa om man fick olika KH-värde dag för dag, även fast karet höll exakt samma KH.

Sedan kan man kanske kalibrera olika batchar av testkit, när man köper en ny KH-test.

dvs ta sista slatten från gamla KH-testen och jämför med den nya.

Till saliferts försvar får man ändå säga att upplösningen är föredömlig. Skalstegen är ju per droppe ca 0.15 dkh, eller 0.15dkh per tiondels milliliter på pipetten.

Så upplösningen kan man inte klaga på, o färgomslaget är också mkt lättavläst.

problemet är ju ojämnheten i den vätska som pipettflaskan innehåller, dvs den vätska som skall neutralisera de basiska jonerna. Fn har jag en batch som råkar stämma exakt med referensvätskan, så kanske har salifert skärpt till sej, för dom lär ju inte skicka med en referensvätska som avslöjar om deras tester visar fel. men jag skall snart köpa en ny test, så skall jag jämföra på nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dvs. värdet du mäter kan alltså skilja på upp till 2 enheter.

Ex. i samma vatten kan man med ett mät-kit få KH 6 och med ett annat få KH 8

och förhoppningsvis ligger väl det korrekta KH värdet där emellan.

Det är inte så imponerande...

När jag "kalibrerat" eller jämfört olika batchar av Saliferts KH har det alltid legat inom +- en enhet. Om det gamla visat 7 har det nya visat 8 eller 6.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så Uffe!

Dock utan någon som helst vetenskaplig grund utan endast praktisk erfarenhet...

Inte speciellt imponerande...

Men kanske stabilitet är väl det vi första hand söker. Och kör man två tester kan man alltid få ett medelvärde och borde vara närmare sanningen.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är märkligt att ni får så olika resultat för mättekniskt sett är exempelvis en KH test en ganska simpel och enkel metod. De bygger på en syra och en färgindikator som slår om vid ett givet pH. Detta ph utgör slutpunkten på titreringen och brukar vara någonstans under 3 om jag kommer ihåg rätt. Det som gör testerna lite osäkra är nog inte i första hand batcherna utan att dropparna inte är likformiga, dvs att plastflaskorna inte är några precisionsinstrument precis. Färgomslaget är ganska exakt och omedelbart. De tester som bygger på tillsättning i ml bör vara bättre. Förutsatt att det är en titreringsmetod vilket jag tror Roberts test är så kan man påverka nogranheten själv. Om man vill ha resultatet i halva grader så tar man bara dubbelt så mycket vatten och vill man ha det i 0,25 steg så använder man 4 gånger mer provvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som Magnus att osäkerheten till stor del beror på att Salifert lyckades skicka ut en stor batch med rejält dåliga tester. Jag tror felet var i storleksordning 2,5->3 dKH.

Så en bra metod är nog att behålla en skvätt att sitt gamla så att man kan jämföra med det nyinköpta. Sen kan man ju alltid köra med referenser och man blir osäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är märkligt att ni får så olika resultat för mättekniskt sett är exempelvis en KH test en ganska simpel och enkel metod. De bygger på en syra och en färgindikator som slår om vid ett givet pH. Detta ph utgör slutpunkten på titreringen och brukar vara någonstans under 3 om jag kommer ihåg rätt. Det som gör testerna lite osäkra är nog inte i första hand batcherna utan att dropparna inte är likformiga, dvs att plastflaskorna inte är några precisionsinstrument precis. Färgomslaget är ganska exakt och omedelbart. De tester som bygger på tillsättning i ml bör vara bättre. Förutsatt att det är en titreringsmetod vilket jag tror Roberts test är så kan man påverka nogranheten själv. Om man vill ha resultatet i halva grader så tar man bara dubbelt så mycket vatten och vill man ha det i 0,25 steg så använder man 4 gånger mer provvatten.

MVH Lasse

Men det verkar som något är väldigt skevt, när jag jämförde min gamla med den nya så skillde det ju hela 3 grader, nog om detta. Men då måste det ju gå bra som jag gjorde istället, jag mätte på Fauna Marines reference som var på 7 i kh och sen jämförde jag antalet ml till omslag mot akvarievattnet, det borde väl stämma i alla fall även om värdet är fel?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skiljer så mycket som +/-3, dvs fel upp till 6 KH kan uppstå,

då kan man vara utan dessa tester.

Jag tror som Magnus att osäkerheten till stor del beror på att Salifert lyckades skicka ut en stor batch med rejält dåliga tester. Jag tror felet var i storleksordning 2,5->3 dKH.

Så en bra metod är nog att behålla en skvätt att sitt gamla så att man kan jämföra med det nyinköpta. Sen kan man ju alltid köra med referenser och man blir osäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...