Gå till innehåll

Zeovit och KH-test


Magnus

Rekommenderade inlägg

Ingen som provat Tropic Marins test?

Jag provar nu, får hyfsat stabila mätvärden (använder dubbla mängden vatten) - kan ibland skilja på 0,5 i KH men det kan vara verkliga skillnaderna - dubbeltagning på samma vatten ger alltid bra överenstämmelser men en variation på 0,5 grader får man nog acceptera. jag har dock inte jämfört med något annat - ska försöka skaffa salifert och jämföra med.

Feltillverkning kan alltid hända men metoden att mäta är inte komplicerad och störs inte av en massa annat vilket gör att KH:tester (och övriga titreringstester) bör ge mer hyfsade resultat än andra mätparametrar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provar nu, får hyfsat stabila mätvärden (använder dubbla mängden vatten) - kan ibland skilja på 0,5 i KH men det kan vara verkliga skillnaderna - dubbeltagning på samma vatten ger alltid bra överenstämmelser men en variation på 0,5 grader får man nog acceptera. jag har dock inte jämfört med något annat - ska försöka skaffa salifert och jämföra med.

Feltillverkning kan alltid hända men metoden att mäta är inte komplicerad och störs inte av en massa annat vilket gör att KH:tester (och övriga titreringstester) bör ge mer hyfsade resultat än andra mätparametrar.

MVH Lasse

Kanske ska man investera i en referensvätska i alla fall! Så man har något att utgå från.

Tack för utspädningstipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...