Postat 8 februari 200817 år Ingen som provat Tropic Marins test?Jag provar nu, får hyfsat stabila mätvärden (använder dubbla mängden vatten) - kan ibland skilja på 0,5 i KH men det kan vara verkliga skillnaderna - dubbeltagning på samma vatten ger alltid bra överenstämmelser men en variation på 0,5 grader får man nog acceptera. jag har dock inte jämfört med något annat - ska försöka skaffa salifert och jämföra med.Feltillverkning kan alltid hända men metoden att mäta är inte komplicerad och störs inte av en massa annat vilket gör att KH:tester (och övriga titreringstester) bör ge mer hyfsade resultat än andra mätparametrar.MVH Lasse
Postat 9 februari 200817 år Har kollat lite med olika KH-tester, får olika resultat med alla tre.Salifert 13.4Tetra Test 8API 9Vet inte vilken man skall lita påhttp://img152.imageshack.us/img152/6499/khtestlh6.jpg
Postat 10 februari 200817 år Författare Jag provar nu, får hyfsat stabila mätvärden (använder dubbla mängden vatten) - kan ibland skilja på 0,5 i KH men det kan vara verkliga skillnaderna - dubbeltagning på samma vatten ger alltid bra överenstämmelser men en variation på 0,5 grader får man nog acceptera. jag har dock inte jämfört med något annat - ska försöka skaffa salifert och jämföra med.Feltillverkning kan alltid hända men metoden att mäta är inte komplicerad och störs inte av en massa annat vilket gör att KH:tester (och övriga titreringstester) bör ge mer hyfsade resultat än andra mätparametrar.MVH LasseKanske ska man investera i en referensvätska i alla fall! Så man har något att utgå från. Tack för utspädningstipset!
Postat 10 februari 200817 år Efter som att denna kh tråden ligger i ZEOvit delen så gäller ett kh mellan 6,5 - 7,5 ungefär.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.