Gå till innehåll

Uppstart 110 Lit - Mangelibang


mangelibang

Rekommenderade inlägg

Japp.. Då var det dags att försöka sig på ett Saltkar.

Jag har tidigare haft ett sötvatten , som sedan gått till bräckt och nu skall få mer salt i sig :)

Mina två Fig 8 , har därför ett tillfälligt hem i ett litet 57 liters.. innan dom skall över i en 420.

Det jag då har är ett 110 Juwel Konceptkar, som jag rivit ut Filterbox och pump. Pumpen tänkte jag använda till saltblandning.

I rampen tänkte jag till börja med ha 2x 18 W T8 rör , medans jag bestämmer mig för och hur jag skall ha mitt ljus i framtiden.. Får förmodligen bygga en ny Huv.

Skummare har jag sett Deltec MCE 300 , som ett bra alternativ, då den kan hänga på utsidan.

Ingen Sump.

Som cirk tänkte jag ha 2st Tunze Nanostream 6025.

Korallsand på botten + 10-15 kg Levande sten.. beroende på hur bitarna ser ut.

Uppstarte´n är planlagd på 2 mån pga av flytt.

Så en fråga.. Eftersom jag inte skall ha sump, kan man ha nytta av ett typ Eheim ytterfilter istället för den då, där man kan ha olika filtermaterial i, typ Rovaphos i en strumpa och liknande? Kanske UV i den också.. Eller skall man strunta helt i ett ytterfilter?

Bilder kommer under uppstarten... just nu väntas grejerna hem.

MVh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du ha ett ytterfilter med tex aktivt kol, fosfatremover, levandesten bitar. lägg inte filtervadd eller liknande i för det samlar bara på sig en massa "skit", (om du ändå vill ha mekanisk filtrering så måste vadden bytas ofta) Du får ju även lite mer vattenmängd med ett ytterfilter inkopplat

Vilken komb skall jag ha

Det finns många olika märken att välja mellan, men ett blått och ett vitt brukar bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. Jag kanske skall nöja mig med en då?

Hydors är ju billigare , men jag har läst så mycket skit om dom, går sönder, och låter o.s.v

Läste nånstans också att nån butik fick ta tillbaka alla hydor mod 2 för att det var fel på dom..

Nån som har nått annat att säga om dessa alternativ?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. Jag kanske skall nöja mig med en då?

Hydors är ju billigare , men jag har läst så mycket skit om dom, går sönder, och låter o.s.v

Läste nånstans också att nån butik fick ta tillbaka alla hydor mod 2 för att det var fel på dom..

Nån som har nått annat att säga om dessa alternativ?

Mvh Magnus

Nån som hade nån kommentar?

Mvh MAgnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seio har några "turbin" streamers som skall vara bra i mekaniken, fästena däremot är inget att hurra över. Det finns dock separata magnetfästen att köpa till dom nu.

Koralian är lite av ett problembarn, min etta började låta och jag fick byta impeller vartefter den funkade klockrent igen. Förutom det så är jag nöjd med min lilla rackare.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seio har några "turbin" streamers som skall vara bra i mekaniken, fästena däremot är inget att hurra över. Det finns dock separata magnetfästen att köpa till dom nu.

Koralian är lite av ett problembarn, min etta började låta och jag fick byta impeller vartefter den funkade klockrent igen. Förutom det så är jag nöjd med min lilla rackare.

//NiXoN

Det känns som att köpa prylar som behövs moddas eller lagas med en gång är lite som att bli lurad.. Tänk dig att köpa en ny bil och säljaren säger att du får nog stanna på vägen och byta däcken ,,för dom som följer med håller inte så länge.. Och sen är du nöjd med köpet???? Jag tar gärna emot tips på en streamer som funkar från start (och lite längre) och som är lämplig till 110 liter och priset spelar ingen roll....

mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag att du är lite kräsen;) Tunzes klassiska pumpar (som är av ypperlig kvalite) har inte heller magnetfästen med från början och orginalfästen är lite som dom är...

Tunze nanostreamers lär bli bra om det inte är för mycke drag i dom för din smak.

Koraliorna vågar jag inte uttala mig så mycket om jag har en k1 som jag behövde byta impeller på efter ett halvår...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag att du är lite kräsen;) Tunzes klassiska pumpar (som är av ypperlig kvalite) har inte heller magnetfästen med från början och orginalfästen är lite som dom är...

Tunze nanostreamers lär bli bra om det inte är för mycke drag i dom för din smak.

Koraliorna vågar jag inte uttala mig så mycket om jag har en k1 som jag behövde byta impeller på efter ett halvår...

//NiXoN

Klart man ska va kräsen... Man betalar ju faktiskt för en vara eller tjänst.. Men det var inte meningen att klanka ner på dina tips.. om det nu kanske lät så.. Jag tycker bara att man inte skall nöja sig med halvdana grejer.. Oavsett pris egentligen.. Och jag gillar drag ...så det blir en 6025... Får hoppas att den håller.. för annars är jag en riktig jobbig j**el för den som sålde dyngan.,..

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja då ser det ut som följer...

Karet är igång..... Yes!

Det fick stå med salt och vatten och en nanopump , samt doppvärmare och götta sig i 14 dagar.. innan 15 kg levandesten och 3st turbosnäckor , samt 1 st blåbenad eremit åkte i. Väntar just nu på skummare och tester....

Jag skulle vilja börja nån timme om dagen med ljus , så det lilla liv jag fick med stenen inte tappar lusten helt.?? Men vet inte om jag vågar eftersom alla bestämt hotar med en nitrittopp först... Men säljaren av stenen tyckte att jag skulle börja , spec om vattnet stått i 14 dar , med nitrivec och aquatan..

Första natten smög jag med en ficklampa för att se om det var nått roligt med i stenen. förrutom några skivanemoner ... Och det jag hittade var en minisjöstjärna , ett gäng minisnäckor, samt 2st otroligt långa maskar/tusenfotingar , Är detta borstmask? Snabba var dom iallfall när ljuset kom på dem.. detta var allt jag kunde lokalisera i stenen. Är det dålig utdelning på 15 kg sten? Jag tror inte stenen var direkt nyimporterad,,, utan verkade ha gått ett bra tag i säljarens fiskkar.. Den var full med kalkalger..

Nu skulle jag vilja börja med ljuset .. eller skall jag vänta på testerna och se hur vattnet ser ut.. ?

Återkommer med mer senare

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK.. ingen hade nått tips på detta.. Men många läser..

Men bra karl reder sig själv..

Nu kör vi igång med Nitrivec varje dag i 9 dagar och ljuset är på 1 timme om dagen för att stegra var 3 dag. Jag har ju bara 36 watt så det är ju inte direkt nån atombomb..

Snäckorna ser ut att må bra iallfall och betar som bara den. Den blå eremiten tog spjärn mot silikonfogen och fick en luftkänning men rasade ner igen. Borstmaskarna eller vad det nu är har jag inte sett något mer sen första natten. Men det har dykt upp en till sjöstjärna.

Skummaren och testerna har dock inte kommit ännu.. Jag måste byta leverantör av mina grejer till någon som har ett litet eget lager och inte nån som beställer efter hand. Tar sån tid då..

Nästa gång återkommer jag när testerna dykt upp.. Om ni ingen hade nån kommentar eller så?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du kan börja med en timmes ljus om dagen

Däremot så hade nog JAG lagt i Ls´n så fort saltet hade blandat sig i vattnet och väntat 14 dagar med vatten+ls istället för att bara väntat med vatten.

nitriten kommer ju inte från vattnet utan från saker som dött i stenen.

Mvh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man får se de dagarna med bara vatten som bonus.. i väntan på stenen.

Men om stenen har legat med ljus i ett fraggkar och fisk hos en handlare och sen flyttas till mitt kar med vatten som berikats med nitrivec och får ljus,.. vart kommer nitritet från då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inatt så såg jag en liten Spermie,,, Ja den såg precis ut som en sådan kanske 3mm-4mm. Huvud och svans som simmade omkring och försökte undvika streamern..

Nån som har en aning om vad som i sitt förstadie liknar en spermie (förrutom oss då)

Mvh MAgnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nånstans också att nån butik fick ta tillbaka alla hydor mod 2 för att det var fel på dom..
Stämmer bra. Det var iofs mer än en butik. Alla korallier ur ett par serier var defekta, och tillverkarn stod för utbyte till en utan defekt. Tillverkningsfel, och tillverkaren tog tag i det på bästa sätt. Är ovanpå allt rätt länge sedan nu. Och det här är klart ett sent svar på din fråga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder med 3 frågetecken om någon vet vad det är som är på bilderna..

1 grön platt sak som drar ihop sig i mörker..

1 rosa lite större grej ser ut som en puppa.. och har aldrig öppnat sig..

1 jätteliten med blå spröt..

Ber om ursäkt för den dåliga kamerahanteringen..

MVH magnus

post-3669-14468915497397_thumb.jpg

post-3669-14468915497649_thumb.jpg

post-3669-14468915497845_thumb.jpg

post-3669-14468915498036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...