Gå till innehåll

Uppstart 110 Lit - Mangelibang


mangelibang

Rekommenderade inlägg

Då har vattentesterna kommit.. men tyvärr ingen skummare som dom lovat..

Så nu får jag beställa en ny.. hos någon annan säljare.. Nått tips på en som kan leverera?

Jag vet att alla testerna inte är nödvändiga i början, men jag gjorde alla ändå.. bara för att det var kul första gången.

-

Här är resultatet:

PH : 8 - 8.5

KH: 13

NH4: 0

NO2: 0

NO3: 20-25

PO4 : 2

Cu : 0

Ca : 500

Kommentarer mottages gärna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så.... då är skummaren på plats . Det blev en Deltec mc300. Jag fick såga lite i både huv och skummare för att den skulle få plats.. men är den där. Och skummar. Ingen skit däremot.

Kan jag få hjälp av nån hur mycket biohpos jag skall köra i strumpan första gången och hur länge den skall ligga i innan den har absorberat sig mätt??

Köpte sand också.. nån sorts levande san...som skall i senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har vattentesterna kommit.. men tyvärr ingen skummare som dom lovat..

Så nu får jag beställa en ny.. hos någon annan säljare.. Nått tips på en som kan leverera?

Jag vet att alla testerna inte är nödvändiga i början, men jag gjorde alla ändå.. bara för att det var kul första gången.

-

Här är resultatet:

PH : 8 - 8.5

KH: 13

NH4: 0

NO2: 0

NO3: 20-25

PO4 : 2

Cu : 0

Ca : 500

Kommentarer mottages gärna?

Kh och CA är kanske något högt, men inget att bry sig om i detta läge, dom kommer gå ner av sig själv när du får i mer djur och korall. Se bara till så du inte tillsätter mer av dessa.

Fosfterna är på tok för högt.

Nitrat kanske lite högt med men ingen större fara.

Kan jag få hjälp av nån hur mycket biohpos jag skall köra i strumpan första gången och hur länge den skall ligga i innan den har absorberat sig mätt??

Köpte sand också.. nån sorts levande san...som skall i senare.

En matsked eller två kan nog bli lagom att börja med. När det är mättat kan man inte säga, det är olika för alla, men du bör nog byta biophosen en ggr/mån minst.

Sanden kan du gott hälla i redan nu om du vill. Då kommer den igång ordentligt innan det är dax för djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ända jag skulle vilja ändra i vattenvärdena är PO4(för högt). KH och Ca ska du inte höja mer.

Använder du kalkvatten?

Fosfaten är nu på väg ner med Biophos.. Dock förfular det ju karet ordentligt..

Nitrat vill väll ner också eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh och CA är kanske något högt, men inget att bry sig om i detta läge, dom kommer gå ner av sig själv när du får i mer djur och korall. Se bara till så du inte tillsätter mer av dessa.

Fosfterna är på tok för högt.

Nitrat kanske lite högt med men ingen större fara.

En matsked eller två kan nog bli lagom att börja med. När det är mättat kan man inte säga, det är olika för alla, men du bör nog byta biophosen en ggr/mån minst.

Sanden kan du gott hälla i redan nu om du vill. Då kommer den igång ordentligt innan det är dax för djur.

Tack för hjälpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med att biophos förfular karet?

Jag har ju ingen sump så filterpåsen med Biophosen i syns när den hänger i karet..

Jag fick rådet att ha 1dl i filterpåsen , så den är ju inte direkt så lätt att gömma.

Kanske jag gör så att jag tar en damstrumpa och knyter ihop den riktigt tajt till en boll och hänger så högt upp som möjligt i karet i ena hörnet..

Alt.

Jag moklar ner den i skummaren på nått vis... har en MCE300 .

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gläds, eller konstaterar att du har en mantis, fiskar upp den och förvarar den tillfälligt någon annanstans tills dess att någon svarar på en annons om "bortskänkes - avhämtning."

För sent... antar jag. Tror f-n han var ilsk, du försökte ta livet av honom.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han var obehaglig .. och bråkade med mina sniglar..

Sen har jag läst så mycket skit om dom ,, och vill inte riskera några andra liv. så han fick ge sitt.

Trots allt så de djur jag har har jag betalat för och själv valt..mantisen råkade bara hamna i fel balja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja sniglar, eremiter och krabbor ligger pyrt till om en mantis får syn på dem. Det hela beror förstås på storleken mellan dem och överlag klara inte en mantis på 3-4cm mycket, självklart finns det slagskämpar såsom din verkade vara.

Och allt man läser är ju sant...Med min mantis på 16 cm går det 4 fiskar, vara två bottenlevande. Dessa har en storlek på max 7 cm och lever fortfarande. Mycket av det som står i böckerna är lika mycket myt som Hajen-filmerna. Släpper jag ned en något med skal i karet tar det bara någon minut innan det är lokaliserat och uppätet.

Så för att rädda dina sniglar och eremiter gjorde du ett korrekt val, resten hade mantisen inte rört. Dock gick du minste om, troligen, det mest intelligenta djur vi kan ha i våra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu är jag iallafall en nybörjare och lockas av saltkarets art och färgrikedom.. Kommer säkert en tid då jag kommer att gå igång på andra grejer ..kanske tom en stor och farlig mantis.. Men just nu var han bara en obehaglig överaskning för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu lever det lite i karet.

Bråkar fortfarande med med fosfat och nitrat..men resten är på mycket bra värden.

Nu vill man byta upp sig och går i funderingar på ett större inbyggt i väggen i vardagsrummet,, har ett rum bakom som inte används till något speciellt.

Så här ser det ut just nu i det befintliga.. men det står i källaren så det är ett himla springande så fort man blir sugen på liten glysning in i karet..

En av bilderna har jag ringat in nått oidentif´på ... små illgula knappar av nått slag..

Nån som vill gissa?

post-3669-144689156518_thumb.jpg

post-3669-14468915651948_thumb.jpg

post-3669-14468915652091_thumb.jpg

post-3669-14468915652256_thumb.jpg

post-3669-14468915652412_thumb.jpg

post-3669-14468915652563_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...