Gå till innehåll

PatrikB's RSM


PatrikB

Rekommenderade inlägg

Sådär, driver en disskussion med mig själv ;)

Har nu hittat 3 musslor som är vid liv samt även några mindre saker (3 - 4mm) som har plymer (fångsarmar?) och något som liknare ett horn och som stänger sig när det blir mörkt. Såg även någon typ av väldigt tunn mask som var ~20mm lång.

Bytte 8L vatten idag och efter det löpte skummaren amok och producerar nu massa små mikrobubblor som åker runt i karet trots samma vattennivå och inställning. Funderar på om det är något i det tillsatta saltvattnet som orsakar detta.

Gjorde även ett tappert försök att mäta vattenvärdena. . . tyckte dock det var svårt att jämföra resultatet mot färgskalan så det lutar åt att man köper en batteridriven PH-mätare.

PH 8.2

Alkanitet 2.6

Nitrit 0.5

Nitrat 20

Ska även beställa 4st 50x50 fläktar från Gtek.se och byta ut det två som sitter i huven och se om det inte går att sätta in någon mer där. De nya flyttar tyvärr mindre luft men är mycket tystare. Har den senaste versionen av RSM och tycker ändå att fläktarna låter för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den blev rätt bra. Finns en grotta till höger och vänster där fisk eller andra djur kan gömma sig om så önskas.

Funderar på om det inte kommer bli problematiskt som stenröset är uppbyggt nu eftersom det egentligen inte finns plats eller läge för mer sten. Och koraller verkar ofta komma fastsatta på stenar?

Inskaffade en ny saltmätare idag med inbyggd termometer, den som skickas med RSM-paketet kändes mindre bra. I alla fall termometern som var svåravläst och saltmätaren fick ofta luftbubblor på armen vilket gjorde att vattnet uppfattades saltare än vad det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den blev rätt bra. Finns en grotta till höger och vänster där fisk eller andra djur kan gömma sig om så önskas.

Funderar på om det inte kommer bli problematiskt som stenröset är uppbyggt nu eftersom det egentligen inte finns plats eller läge för mer sten. Och koraller verkar ofta komma fastsatta på stenar?

Du kan vara lugn, du har mer än en ommöblering framför dig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, har mätt vattenvärdena igen.

pH 8.2

Alk ~2 (svår avläst)

Nitrit 0.1

Nitrat 10

Ammounium 0

Calcium 420

Har lite mycket partiklar som flyger om kring i akvariet, ökade den mekaniska filteringen idag så förhoppningsvis försvinner det.

Belysningen är nu på 2.5 timmar om dagen.

Har börjat den eviga kampen mot RSM-skummaren, känns som att den är väldigt känslig gällande vattennivå. Är inte vattnet precis i högsta nivå så skummar den inte bra.. eller så är det jag som ställer in den dåligt :).

Funderar lite på vad man ska köpa nästa helg då en ny resa till göteborg är inplanerad. Blir väl sniglar och kanske lite andra prylar. Är Fauna marin - Ultra Min S något att ha, verkar innehålla det mesta i en flaska.. känns smidigt nu i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu köpt lite olika algätande sniglar (snäckor). Slutade dock olyckligt för en liten som 5 minuter efter isläppandet blev uppäten av en stor turbo.

Fick även inskaffat en sten med någon anenmon? på, nu när jag släckte belysningen ikväll kröp det fram cirka 5 små röd vita ormsjöstjärnor från den stenen.

Upptäckte även en mindre krabba på ungefär 1 cm, ska försöka fånga den imorgon med en fälla då jag är orolig för mina nyköpta invånare.

Lyckades även köpa två styckna salifer test som visade sig vara hela 200:- billigare på nätet.. känns bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu tagit bort allt filtermaterial som följde med och kör bara med skummaren. Funderar på att fylla utrymmet under skummaren, pumpfacket och över skummarpumpen med lite LS bitar, eller fungerar biobollar i saltvatten? Fast antar att LS har större ytarea...

Gjorde en uppgradering med 2x TUNEZ 6025 som nu sitter på varsin timer så att riktningen på vattenströmmen i akvariet ändras 2 gånger / dygn.

Skaffat lite fisk med:

1 x Scooter Blenny

1 x Gramma loreto

2 x Nemateleotris decora

Har även tre olika mjukkoraller som jag inte har en aning om vad de heter än..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Man tackar! :). Alltid kul att höra, ska bygga vidare nu när nästa lön kommer.. alldeles för dyr hobby det här egentligen ;).

Var väldigt svårt att ta bra bilder, polaren som fotat en del proffessionellt ska göra ett försök efter nästa utbyggnad.

Edit:

Hände en rolig sak precis efter gårdagens fotosession, snäckan på bild tre klättrade så högt upp den kunde på revet, sträckte sig så nära vattenytan den kunde och sprutade ut massa små ägg. Får väl se om det blir en hel invasion av sådana nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är väldigt fint ditt akvarium.

Du verkar vara bra mycket bättre än jag på att fota också-ger upp

Hur gör du för att få så "mörka" bilder. Jag tycker mh:n slår på alldeles för hårt uppifrån hos mej och jag har inte klurat ut hur man mäter ljuset och ställer in kameran.. Kanske borde läsa på lite..

Bra jobbat:)

/John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 7 månader senare...

Efter cirka 10 månader nu har skummarpumpen skurit, lagret i impellern är utslitet och själva magneten på impellern har slagit i pumphuset vilket gjort att små skärvor har gått av.

Ska få en ny på garantin via min akvariehandlare, försökte även kontakta RSM för en och en halv månad sedan utan svar. Lite dåligt av dem.

Antar att det kan ta allt från veckor till månader innan den nya pumpen dyker upp så jag funderar på att bygga någon mycket enkel ersättningsfiltrering till skummaren.

En enkel plan är att fylla facket med biobollar eller bygga en "labyrint" av filtermatta som bakterierna kan växa i. Ligger alltså än så länge inte så mycket tanke bakom det hela.. har mest tänkt så som man brukar göra i sötvattensakvarium.

Bifogar två alternativ som är lätta att bygga..

Första alternativet är bara en labyrint av blåfiltermatta där man kanske kan tänka sig att bakterierna kan leva i/på.

Alternativ två är en vägg med blå filtermatta och sen fylla utrymmet jämte med biobollar.

http://home.vxu.se/pbrti00/akvarium/filter1.jpg

http://home.vxu.se/pbrti00/akvarium/filter2.jpg

Är detta helt galet tänkt eller kan det fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst/tittat och ser att du har återcirkulering i ditt första fack och en sandbädd. Vad tillför dessa två steg? Antar att det är någon bakteri som gillar dessa förhållanden.

Har även läst att man kan få problem med att man inte luftar ur koldioxid vilket säker ph. Du har installerat en luftpump som går nattetid för att lösa detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...