Gå till innehåll

Hantering av Bangaiyngel?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Min hane ruvar igen och jag funderar på om jag skulle försöka göra något åt det denna gång. Han har mig veterligen inte släppt levande yngel tidigare, men kanske denna gång ...

När släpps ynglen? Ca vilken dag och vilken tid på dygnet? (har ett vagt minne av ca 25 dagar och en timme efter ljus av?)

Hur fångar jag ynglen? Ficklampa?

Vad krävs av yngelkar? Har ett 10l kar jag tänkt använda. Räcker en syresten och värmare ihop med små vattenbyten dagligen.

Är det levande artemia som gäller? Eller finns annat möjligt foder?

Tror iofs inte det blir något denna gång heller, och om det blir så hinner nog andra komma åt ynglen före mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckade med att föda upp få ett par yngel genom att flytta över hannen till det lilla yngelkaret ett par dagar innan han släppte dom.

När han släppt yglerna flyttade jag tillbaka honnom till stora akvariet igen.

Då slapp jag tänka på att jaga små yngel.

Jag vet att om hanen blir stressad så kan han svälja ynglerna , men det gick bra för mig.

Sen hade jag en levande sten i det lilla yngelkaret med en syresten och en värmare.

Matade med artemia och sen krossade jag Marine Formula pellets till ett fint pulver och matade med .

Funkade utmärkt för mig.

Otroligt kul med yngel! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doh, jag visste att jag inte säkert hade koll på när hannen började ruva. Trodde fortfarande det var några dagar/en vecka kvar, men när jag kom hem från jobbet ruvade han inte längre. Nu vet jag dock att han klarar tiden ut då jag hade 5 frisimmande yngel i karet och ett i mitt filter. Dessa lär dock inte överleva då jag ju inte var förberedd :(

Nu vet jag dock inför nästa gång att han faktiskt kan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doh, jag visste att jag inte säkert hade koll på när hannen började ruva. Trodde fortfarande det var några dagar/en vecka kvar, men när jag kom hem från jobbet ruvade han inte längre. Nu vet jag dock att han klarar tiden ut då jag hade 5 frisimmande yngel i karet och ett i mitt filter. Dessa lär dock inte överleva då jag ju inte var förberedd :(

Nu vet jag dock inför nästa gång att han faktiskt kan :)

Kan man inte testa att mata den med lite lite hårdkokt ägggula?

Har för mig att jag har läst det någonstans,det kan ju vara värt att testa.:nöjd:

Mina fiskar älskar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade gärna gjort det om jag kunnat komma loss. Dock inte hemma mer an några minuter imorgon efter jobbet. Har dragit igång artemia, men har ingen storr forhoppning om att de far det i tid eller att jag kan få maten till dem i nuvarande karet om de mot förmodan lever imorgon kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...