Gå till innehåll

Sandvändande sjöstjärna


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Hej

Har köpt en sandvändande sjöstjärna och jag undrar vad jag ska mata den med?

Eller den klarar sig på de som sjunker till botten och alger?

Mvh

den klarar sej på de som blir över när du matar fiskarna.o äter detritus i sanden...du behöver alltså inte mata den separat. men om du har för många i förhållande till akvariets matning/belastning, så kan de hända att en eller ett par dör. Jag hade 3 st, två tynade bort, den tredje e nu kvar ensam o lever i högsta välmåga...så i mitt fall var akvariets belastning för låg för att försörja alla tre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret..

Akvariet är inte så hårt belastat de är ett 37 l an evolution med 2 clowner än så länge. men jag kanske ska mata lite mer så de skunker till botten innan dom äter de.

Vad är ditritus?

Mvh

detritus är organiskt material som inte ännu blivit uppätet/nedbrutit av bakterier eller andra små djur som livnär sej på detta. Det är helt enkelt de damm som virvlar upp när du blåser över en sten eller rör upp lite i sanden. det är viktigt att ha djur som äter detta, så de inte blir för mkt. Sandsniglar(nassarius), eremiter, sandstjöstjärnor är ngr exempel;)

/Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är akvariestorleken 37L ?

Jag tror inte ett så litet kar kan producera tillräckligt med mat för en stjärna.

Problemet med stjärnor är att när de inte får tillräckligt med mat så "äter de upp sig själva inifrån). När man väl upptäkt att något är fel (ex att en arm smalnar av) så är det oftast försent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okaj..

Tyvärr lite sent nu har ju redan stjärnan.

måste ju finnas nåt jag kan mata den med?

trycka ner lite fiskmat i sanden kanske

mata absolut inte i sanden...där lär du få nog med skräp tids nog, problemet är de omvända ganska snart...låt den bara va......om de blir för lite mat i sanden för den, så får du gilla läget o antingen låta den dö, eller ge bort den. Att mata den är som att köpa en dammsugare o sen slänga ut smuts på govlet för att ha nåt att dammsuga:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...