Gå till innehåll

fragga när korallerna växer ihop??


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Jag har några sps som börjar komma riktigt nära varandra. Tex en hysterix har nästan växt in i en gul Stylopora. Hitils har jag fraggat de grenar på hysterien som kommit farligt nära.

Hur gör ni? låter naturen ha sin gång eller beskär ni?

Vad händer när de växer ihop, vitnar de delar som möts eller finns risk att hela den svagare korallen dör och isåfall hur snabbt kan det gå?

Vilka koraller kan växa ihop utan att ta skada, kan tex en blå A.millipora växa ihop med en rosa utan att bränna varandra då de är släkt eller var går gränsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det beror helt på vilka olika koraller det är?

den som är svagast blir bränd, och det är olika snabbt!

jag har upplevt att min lithophton har bränt ner en montipora på en dag, så att montiporan dog,

mellan vissa av min sps har det ibland gått flera veckor där man ser lite vävnadsdöd som blir mer och mer men jag har flyyat korallerna i tid så dom har inte dött.

vet ej hur när släkt dom kan vara för att växa ihop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle försöka klippa tillbaka dem en del eller flytta dem för att sära på dem. Det kan gå bra en lång tid men sen sker en förändring i karet som gör att en art får rtn som sedan sprider sig snabbt till grannarna. Har själv råkat ut för det här med just hystrix.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...