Gå till innehåll

Phytonplakton reaktor


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Om jag har förstått det rätt så skadar det inte att tillsätta phytonplakton kultur till karet. Grotech har en intressant tråd med ett system för att kontinuerligt tillföra detta naturliga element i våra kar med doseringspump. Äventillsatser med spårämnen mm. har de ett doseringspump system i sitt utbud.

Då jag aldrig tillfört plankton i mitt system så undrar jag vilken vägni andra tar?

Doseringspumpar är för övrigt svindyra!

Någon som kan hänvisa till DYI när det gäller plankton reaktor med doseringspumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ju inte fått mina phytoplankton ännu men när de kommer så kommer jag odla dem i vanliga 1½liters PET ochhela tiden ha en flaska som droppar ner i karet,däremot kommer jag att hälla i rotiferplanktonen i en klump så att säga just för att kunna sila ur dem och få ut maximalt näringsvärde av dem direkt(de klarar sig mkt kortare tid utan föda).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte gjort det ännu då jag som sagt inte fått startkulturen ännu men kommer köra med vanlig luftslang med strypning på från en PETflaska. Angående flöde så vet jag inte ännu men det kommer förmodligen bli runt 1½L på 2 dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som den klart billigaste men effektivaste lösningen. En och en halv liter på 2 dygn låter ganska mycket, eller?

Jag har själv precis beställt GROTECH phyto med starter.

Alternativ till doseringspump: Man kanske kan använda sig av en timer inställd magnetventil.. bara en tanke. De kanske går att få för en billig penning.

Plankton ska man väl bara tillsätta när ljuset är på eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...