Gå till innehåll

Hjälp med anemon...


Guest mrApnea

Rekommenderade inlägg

Guest mrApnea

Hej

Jag köpte en anemon i förrgår och den sitter nu fast på en sten i mitt akvarium och verkade må fint, nu så ser jag dock lite konstiga saker.

Bild på min anemon: http://dj.mremperor.com/akvarium/pic.jpg

I de gula ringarna ser det ut som om armarna har "skrynklat ihop sig", vad kan vara fel? Den har ätit lite dåligt nu, kan det vara så att den börjat svälta? Alla armar omkring ser friska o stora ut men i de fula ringarna på bilden kan man se vissa armar som ser helt döda ut!?

Sedan är jag lite nyfiken på mitten ringen (gula) där ser den lite skum ut med, jag kan erkänna direkt att jag är en ordentlig nybörjare med detta, men munnen på anemonen ser lite skum ut? Har inte för mig att det såg ut så i affären. Det ser ut som en vulkan som går uppåt och i mitten ser det ut som att en säck hänger ut, ska det verkligen vara så?

Är det någon som vet vad jag ska göra?

Ifall någon dessutom vet namnet på min kära anemon (som jag glömde skriva upp) så skulle jag vara tacksam, gärna tips på mat också eftersom jag är rädd att den kanske inte gillar min mat, ger den det som butiken rekommenderade...

Är mycket tacksam för alla tips jag kan få! smiley1.gif

Börjar bli orolig för min lilla anemon smiley19.gif

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en bra artikel som är läsvärd angående anemoner så förstår du nog bättre vad det är du har köpt. Det är någon form av Heteractis du har iaf,förmodligen crispa eller magnifica. Hur länge har ditt akvarium varit igång? Det här är en av de svåraste värdanemonerna att hålla,inget som många här skulle rekommendera till en nybörjare direkt. Vad jag vet så har Jimmy och Dykaren i växjö Heteractis så de kanske har något bra tips att ge. Men som sagt,läs artikeln så får du nog lite större förståelse för anemoner.

http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inget fel på din anemon men jag tror inte att du ska mata den för ofta typ en gång i veckan är lagom eftersom den äter och skiter från samma ställe så vill den nog göra sig av med resterna innan den äter nytt.

Tycker för övrigt den ser ok ut vissa armar kan vara så ibland min brukar se jätte ledsen ut innan den ska göra det där äckliga.

Så låt den vara i några dagar så får du se vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...