uffe2 Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 Efter att gjort en hel del saker i PVC plast, så skulle jag vilja dela med mig av ett bra hem-pular-tips.Att göra helt runda hål hemma i PVC är inte helt enkelt och speciellt inte lite större hål och djupare hål.Ofta använder man en vanlig spiralborr för att göra hål i PVC och då blir hålen ofta lite tre-kantiga.Jag har gjort en del DIY byggen och har använt mycket 16 mm PVC rör.För att göra 16 mm hål i PVC-plattor, lock m.m. , så har jag använt en försänkare med en ytterdiameter på 16 mm (köpt på Biltema 3 olika storlekar för 29:-, tror jag)När jag gör hålen så blir dom helt perfekta ! sug-pass-form för ett PVC-rör !Dessutom är det mycket lätta att använda försänkaren i en handborrmaskin utan en massa ryck och att borren fastnar (eller lossnar).Jag har även värmt loss (med värmepistol) gamla limmade PVC delar typ L och T kopplingar och problemet med detta är att hålen inte längre är runda utan lite ovala.Borrar man upp dessa med försänkaren, så blir PVC-kopplingarna nästan som nya. Citera
Vargklo Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 Intressant, men vad är en "Försänkare"?Kan du visa en bild på en sådan? Citera
uffe2 Postat 18 februari 2008 Författare Postat 18 februari 2008 Exakt !Skulle tro att han menar en sånhär.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.