Gå till innehåll

ljus ibörjan.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

de har vart igång snart 1 vecka. ska in o köpa drop tester i helgen har bara nån mätsticka nu handlarn sa att de dög i början. den visar dock 0 på nitrat men e ju inte exakt.

så lampan ska inte va på alls tills intratet e på 0 och menar du då 0 innan "toppen" eller efter den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mig är inte nitrat något större problem när det gäller alger, det är fosfaten du ska hålla koll på.

Har du någon fosfatremower i karet?, om inte så rekommenderar jag att köpa det och ha i en nylonstrumpa liggandes i karet eller sumpen om du har en.

Se till att strumpan ligger där det är högt flöde och krama den med handen varje dag.

Mät fosfaten, och när det inte sjunker mer på ett tag så är det dags att byta ut innehållet i strumpan.

När fosfaten kommer ner på lägre nivåer, kanske under 0,2 ppm så börjar du med ljuset lite försiktigt.

Ptja, det är så jag skulle gjort iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar väl säga att innan fosfat och nitrat är 0 så ska ljuset vara 0. Vet inte när du startade eller hur dina värden är men...

i princip håller jag med dej, att näringsvärden askall vara under kontroll innan ljuset sätts på på allvar..men att skriva att de skall vara nere i noll är lite väl tufft...de blir de ju aldrig.

jag brukar göra så här:

första veckan ingen belysning alls

sedan 2 timmars blåljus per dag...låt vara så till nitrittoppen lagt sej...men de behöver inte bli noll i nitrit..bara de sjunkit undan rejält...då ökar jag till 3 timmar per dag...

sen ökar jag succesivt med 1 timmer per vecka, men stannar vid 6 timmar per dag...härifrån ökar jag ännu långsammare o efter först ca 4månader e jag uppe i full belysning. det är först efter så långt id som du har rimligt låga nitratvärden (om du inte kör zeovit etc)...

för mej har de funkat..inga alger o mkt kalkalger.

Lycka till

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

vad ska man göra om man har begagnad sten som redan hade alger innan och därför nu snabbt fick dom tillbaka igen? vänta med ljus helt tills jag ska ha i dom första korallerna? LS:en behöver väl inget ljus? behöver sniglar, kräftor och räkor ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...