Gå till innehåll

Visst är det liv i stenen!


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

La i LS igår och vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, och hade inte heller några förväntningar så det blev en positiv överraskning att se, vad i alla fall jag tyckte, så mycket liv bara ett par timmar efter iläggande. Massa ”pinnar”, ”trådar” och grejer som jag inte kan avgöra om det är nåt levande eller dött och dessutom fladdrade det det omkring lite poder av nåt slag i strömmarna som jag inte heller kunde avgöra om de var döda eller levande – en del var rätt stora och såg ut som typ genomskinliga märlor eller nåt. Sen susade en pytteliten ormstjärna (kroppen ca 1 mm och sytrådssmala armar ca 1 cm långa) förbi i strömmarna så jag trodde den var död. Men när den kom förbi ett varv till runt så krockade den med en sten och klamrade sig fast och kröp in i ett hål så det var konfirmerat liv nummer 1.

Nummer 2 – en liten snäcka, 3 mm kanske. Brun-vit flammigt skal. Typ två korta spröt eller tentakler eller nåt på huvudet som den föste runt på stenen och kanske letade efter mat. Gömde sig sen i en skreva och jag har inte sett den igen.

Nummer 3 – nåt var på väg upp för glaset, trodde först det kanske var smuts, men nästa gång jag tittade åt det hållet såg jag att det var 1 cm ovanför gruset och tänkte att smuts borde inte klistra sig så fast och dra sig uppåt. Det var en sån där liten vit sjöstjärna (vafanhetere Asterina eller nåt). Innan jag gick och la mig hade den krupit halvvägs upp. Tyckte lite synd om den för det lär ju dröja ett tag till innan det går att hitta mat på mitt glas. I morse glömde jag kolla efter den.

Nummer 4 – när jag slutligen möblerat halvklart (vilket var klart för dagen) och väntat ett slag så skulle jag in i köket och hämta några grejer och tände taklampan och passade på att ta en liten titt – såg nu flera poder lite här och där. Inga såna märl-liknande utan lite mindre som ser ut som en pälsänger eller nåt ovanifrån och lite mer räk-lik i profil. Vissa hade som två känselspröt längst fram. De kröp omkring på stenarna men verkade dra sig in i små hål allt eftersom – antagligen gillade de inte ljuset.

Nummer 5 – trodde först jag såg samma ormstjärna igen, men eftersom den första var skadad och hade en arm som var halv, och denna hade hela fina armar så måste det varit en ny. Mycket riktigt såg jag sen också den första igen (eller en tredje med likadan krigsskada) bara några cm från den första. De kröp också runt och drog sig så småningom in i hålor och försvann.

Känns trevligt att det fanns lite att kolla på även om man i princip måste pressa ögongloben mot rutan för att se allt smått. Men om jag ser en del olika varelser nu, så räknar jag med att det finns rätt mycket mer som kryper runt inne i själva stenarna och förhoppningsvis kan de föröka sig och hålla mig med underhållning under inkörningstiden.

Lyckades bygga halvklart och är hyfsat nöjd med hur det blev. Så långt är allt bra alltså.

Mindre bra – tycker 13 kg sten blev lite för lite. Skulle vilja ha upp vissa sektioner en bit på höjden också och ha lite mer rent allmänt. I och för sig kommer jag väl köpa koraller och grejer som sitter på stenar sen, men det känns ändå som om 2-4 kg till inte varit helt fel. Får nog på sikt köpa mer sten, men ska nog då kanske försöka fixa sten med annat ursprung för att få annorlunda fauna. Har inget körkort så jag väntar nog med detta tills Skånekortet börjar gälla 15/6 så kan jag kolla utbudet i Hbg eller Ängelholm. Eller på våren kanske jag ska till Köpenhamn i nåt annat ärende eller så och kan ta det på samma gång.

Funderar också på om jag borde försöka fixa lite inkörd sand, eller ska man räkna med att det kryper ner tillräckligt med bra sorters varelser från stenarna? Känns som det är lite olika miljöer, men det kanske är många saker som trivs i båda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att krypa ner allt möjligt från stenen men det du behöver mest är bakteriekultur vilket också kryper ner. Sedan gör det inget om du kan fixa lite inkörd sand från någon kopis heller!

Har du testat att kolla med ficklampa i keret när det varit riktigt mörkt en timme eller mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe - har inga kompisar som håller på med saltvatten. Därför jag skrev "försöka fixa" eftersom jag väl får annonsera här eller vänta tills jag gått med i Malmö akvarieförening eller nåt som jag på sikt hade tänkt.

Angående ficklampa så hade jag faktiskt tänkt köpa nån slags lampa med rött ljus innan jag gick till jobbet idag men sen var jag sent ute till bussen och nu sitter jag här ett par timmar till... får se om jag orkar efter jobbet imorrn när jag jobbar mellan typ 9-15...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med pall är inte en dum idé alls Jonas, de har en på IKEA som är billig och bra med ett trappsteg, gjord i trä och är smidig. Sitter själv på min när jag sitter och kollar in stenen i mitt kar, Det händer ibland att man fastnar en timme eller så. :)

Kul med levande Mattias! Säg till om du vill ha lite sand från mitt kar, jag kommer köra in till stan nu i helgen och lämna iväg lite fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med pall är inte en dum idé alls Jonas, de har en på IKEA som är billig och bra med ett trappsteg, gjord i trä och är smidig. Sitter själv på min när jag sitter och kollar in stenen i mitt kar, Det händer ibland att man fastnar en timme eller så. :)

Kul med levande Mattias! Säg till om du vill ha lite sand från mitt kar, jag kommer köra in till stan nu i helgen och lämna iväg lite fisk.

Mitt kök är ju lite avdelat och jag har karet i "matsalsdelen" så jag drar lätt ut en köksstol och kollar lite.

Tar gärna emot lite sand - problemet nu är att jag jobbar i helgen, typ 9-16 på lördag och sen 13-21 på söndag. Så är det att jobba skift - var tredje helg känns det som man bor på jobbet.

Men du kan hojta till om du ska in vid nåt senare tillfälle. Annars kan jag kanske komma förbi nån kväll när jag är ledig om du inte har nåt emot besök? Vellinge kan det väl inte kosta tokigt mycket att ta en buss till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer igår kväll - fler små pyttesnäckor, en vit slemplupp (ca 1 mm) kröp på glaset - kan ha varit en snäcka med platt skal men jag hade svårt att se "ovansidan" på den. Ett par små rörmaskar - trevligt! Hoppas de förökar sig till en fin koloni. Hmm... och nåt som jag är 99% säker på är en glasros. Ska jag få panik nu? Nej, jag tror jag väntar med paniken - borde kanske spruta varmt vatten, citronsaft, högkoncentrerad saltlösning, Joes Juice eller nåt annat jag läst kan funka på den. Men har också läst att detta ibland bara skapar fler nya små... borde kanske vänta till efter inkörningen och köpa pepparminträkor som kanske äter de små först... hmmm.... beslut, beslut....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle spruta med kokande vatten om det går att komma åt. Är mycket lättare nu är när karet är ordetligt startat! Se bara till att spruta ordetligt runt h¨let som den kryper in i också så får du bort eventuella nya som finns där!

Hmm... tror jag ska vänta lite och se vad som händer. Smart eller dumt? Har efter en stunds surfande på Aiptasia blivit mer osäker på vad det kan vara. Den ser inte ut som de typiska bruna - den har definitivt ränder på tentaklerna. Faktum är att den är väldigt lik det här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15835

Som tydligen inte verkar vara en glasros? Min är dock troligen mindre, kanske 2,5-3 cm...

Min växer likadant ut ur en sten också. Hur snabba är glasrosor på att dra ihop sig? Jag har petat på den och den drar in sig en bit i stenen men inte så mycket att den försvinner och inte super snabbt heller. Tror definitivt jag skulle kunnat ta tag i en tentakel om jag velat.

Men vissa bilder på Aiptasia jag ser på nätet verkar också ha lite randiga tentakler.

Så här ska det väl ändå inte vara? Att ju mer man läser och studerar desto mer osäker och förvirrad blir man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ni som hållit på länge här är väl rätt blasé av det liv som finns i stenarna men jag fortsätter rapportera lite så att andra nybörjare kan få nån slags idé om vad som kan hända när man stoppar i stenen. Dock ser jag så mycket nytt överallt så nu inskränker jag mig till det lite intressantare. Fler små pyttesnäckor, små vit sjöstjärnor, rörmaskar, pods av olika slag och nåt jag tror är peanut worms har jag i alla fall sett. Mer spännande (spännande som i antingen farligt eller kul):

Har nu sett ett par definitiva glasrosor - ser ut exakt som bilderna på de bruna med lång fot. Ganska små men ändå. Tyvärr sitter en rätt svåråtkomligt och jag såg detta efter jag byggt nästan klart med stenen inklusive börjat limma ihop stenar två och två för att få det stabilt på höjden. Ska hålla koll på dom och prova kokande vatten på den som sitter mest lätttilgängligt. Ska köpa pepparminträka eller 2 senare. Tycker räkor är skoj och ville ändå ha ett par olika sorter.

Såg sen med en ficklampa nåt stort som rörde sig inne i en liten grotta. Gick tillbaka på natten och lös in och då såg jag istället en rörmask i grottan. Började leta runt efter vad som kunde krupit ut och plötsligt föll skenet på en krabba som satt och åt detritus på stenarna. Liten, kanske 1 cm bred, hårig men inte sådär luden. Gullig och äcklig på samma gång. Senare på natten satt han rätt nära glaset och grävde i sanden. I morse hade gömt sig under ett överhäng. Finns ju 2 skolor här har jag insett när jag läst böcker och på internet - "alla krabbor är onda och ska ut ur karet" och "oskyldiga tills motsatsen bevisats". För tillfället låter jag han vara. Så länge jag inte köpt och stoppat ner några koraller eller sånt så kan det väl bara vara nyttigt att han käkar skit och rotar runt? Om han nu gillar koraller så kanske han ger sig på glasrosorna dessutom, hehe.

En liten liten grej som jag tror kan vara en knapp. Ser ut precis som de bruna knapparna i affären men mycket mindre, 2-3 mm bred.

Några konstiga poder eller annat smått som inte är som de andra. Tänkte lägga en ny tråd om dessa i ID-delen av forumet för att se om nån vet vad det kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror krabban ryker - har flera olika alternativ vad det kan vara. Kanske en gorilla-krabba, men det är fasen skitsvårt att avgöra. Har två alternativ - antingen lägga en bit fisk/räka/mussla eller nåt från fiskdisken i ett avlångt glas eller liknande och sen luta det mot stenen han brukar sitta i - i en håla en bit upp, så jag borde kunna ställa nåt med kanten lite mot överhänget. Hoppas han känner doften av godbiten och trillar i och inte kan simma upp igen. Annars får det väl bli fiskelina/sytråd eller nåt med ett bete på och lite krabbfiske.

Annars har jag en liten, liten detritushög som ligger som mot glaset på ena sidan och det brukar vara skoj att titta där på natten. Ser ibland en liten ormstjärna gräva ner sig i smutsen t ex. Och ibland ser jag en mask av nåt slag pressa sig mot glaset nere i gruset under smutsen - den är ca 1,5 cm lång, tunn som ett tjockare hårstrå och röd. Var först osäker på om det var nåt levande men ibland är den försvunnen och ibland dyker den upp - är ju svårt att se den om den inte kryper längs glaset. I smutset har jag också sett nåt som ser ut som en pytteliten bristleworm - ca 2-3 mm lång, segmenterad kropp och orangeröd. Den såg ut att äta skräpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...