Hellberg Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 Hej,Den senast veckan har jag hittat två tomma snigelskal, något jag aldrig gjort tidigare.Nu på morgonen när jag vaknade så var min mussla död, totalt urskrapad, bara skalet kvar.Akvariet har varit igång i över 6 månader & är ett Red Sea Max.Har två clownfiskar & en liten gul kirurg.Har inte introducerat något nytt på senaste tiden.Vad kan det vara?Vad kan man göra? Tacksam för alla idéer & förslag!/ Jimmy Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 Hur stor var musslan och hur pass länge har du haft den ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 Har du ermiter? i fall dom är rigtigt hungriga så kan dom även plocka sniglar!eller så kanske du har en lite krabba som gömmer sej i din ls som kommer ut på natten. läg ut en räka på botten när det är mörkt i karet och sitt och kolla i fall där kommer fram något djur så fick jag göra då jag med hadde problem med samma sak =) Lycka till /Marcus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hellberg Postat 23 februari 2008 Författare Dela Postat 23 februari 2008 Sunny, musslan var liten, 4-5 cm, hade haft den i en vecka. Såg inga tecken på att den mådde dåligt när jag gick & la mig igår. Däremot så välte den ofta & låg på sidan, men jag trodde det berodde på närgångna sniglar.saltbjörkan, det med räkan ska jag nog pröva, lät som en bra idé. Några eremiter har jag inte.Idag såg min sambo, av en ren händelse, något vi inte sett tidigare.En ormsjöstjärna, kan den vara orsaken till problemet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
soylentgreen Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 brittle star, vilken sort vet jag inte men flera av dem är opportunistiska predatorer och kan ta bottenlevande djur, vissa kan till och med ta stora fiskor som damseller och krabbor. Försök ta reda på exakt ras för att vara säker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 Det är ganska vanligt att musslor får sin byssant ( lilla fot) skadad när dom plockas loss oförsiktigt.Det ger ungefär det förlopp du beskriver t.ex att den inte kan fästa.parasitangrepp/infektioner ger liknande resultat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hellberg Postat 24 februari 2008 Författare Dela Postat 24 februari 2008 Hej igen,Jag la i en räka i natt & den låg kvar orörd nu på morgonen.Jag gjorde mig av med ormsjöstjärnan igår, jag kunde inte identifiera den.Tog det säkra före det osäkra.Enda anledningen till att vi hittade den var för att han åkt snålskjuts på en snigel. Kanske ett tilltänkt offer? greger, det låter ju precis som att det skulle kunna vara fallet.Jag hade en mussla i ett akvarium för några år sedan & den höll sig fast rejält.Hoppades hela tiden att denna skulle få fäste bara sniglarna lämnade den ifred.Men icke. :/Hela manteln var borta förutom en liten bit vid muskeln, kan den ha lösts upp när den dog, eller tyder det på att ett rovdjur smaskat i sig manteln? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 borstmaskar, krabbor eremiter etc gör processen ganska kort med en död mussla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.