Gå till innehåll

Freddes första saltkar


Orion

Rekommenderade inlägg

Sådär,då har man inhandlat sitt första saltvattensakvarium,ett Aquatic nature evolution på 37 liter,och har startat det idag med att köpa en LS för bakteriernas skull och sedan fyllt sumpen med biobollar och filter

hällde i lite nitrivec idag,och ska fortsätta med det i 9 dagar till.

ska köpa lite mer LS i veckan + en korallia nano cirkulationspump på 900 liter/h

i princip så har jag bara lite frågor kring karet m m.

passar 18 w compactrören i mina 11w hållare?

finns det några tips på bra koraller och fiskar som jag kan andvända som testpiloter?

turbosnäckor ska inhandlas.

har någon nån erfarenhet om detta kar och kan dela med sig? vore oerhört tacksam

tackar för alla svar,lägger upp bilder på akvariumet under varje förändring.

Mvh Fredde :D

post-3734-14468915133127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen som vill hjälpa mig gällade fisk och korall delen? :(

Hejsan, angående koraller så beror det ju helt o hållet på vad du vill ha utseendemässigt och vad din utrustning klarar av!

sen så har du ju bara 37liter oxå vilket gör att iaf jag skulle planera inköpen efter vad jag verkligen skulle vilja ha där i isf, det är ju inget jätte akvarie och blir snabbt fullt

Angående fisk så kan du väl börja med ett par små clowner om du gillar den fisken?

tänk bara på att vänta ut nitrit toppen ordentligt och inte stress köpa massa saker o stoppa ner

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo,hade väl tänkt mig mest "svingande" koraller,typ hammarkorall,sen såg ja nån sjysst på korallrevet som såg ut som en svamp,alltså en trattliknande sak med korta fina polyper

clownfisken tycker jag om,kollade på globefish och hittade en som var svartvit randig,såg dock inte vad det var för nån för lappen var slarvigt skriven,men finns väl någon som har någon aning här på detta underbara forum ! :D

Mvh fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

euphyllia tilltalar mig också,är dessa svåra att hålla och räcker en belysning med 2x 11 wattare ?

Euphyllia tillhör LPS (Largepolypstone)corals

Jag skulle nog inte ha en sån under 2x11watt, men jag är oxå nybörjare så det får ngn annan svara på, du har ingen möjligt att uppgradera ljuset annars?

vad gäller hammarkorall så är det Euphyllia!

Och den svartvita clownfisken du sett på bild är säkerligen svartvit percula eller ocellaris möjligtvis clarkii men den är inte helt svartvit..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aja,då har man dumpat i lite mer LS + en blue devil som enligt Leffe ska va en bra "testpilot"

fosfat och silikat ligger på 0,pH på ~8.2

fisken simmar runt och har riktigt vackra färger.

Fick också med en ormsjöstjärna i nya levande stenen.riktigt kul filur att titta på :)

Postar ett par bilder medans jag är i gång ^^

Mvh Fredde

post-3734-1446891515402_thumb.jpg

post-3734-14468915154216_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite nytt nu ra :)

karet har varit igång ett tag nu,och just nu består invånarna av 2 percula clowner,en stonogobiops nematodes och en pepparmintsräka,plus ca 10 stycken snäckor av olika slag.

korallerna som ligger i karet just nu är xenia,2 stycken sarcophyton och lite skivanemoner :)

är väldigt nöjd med karet överlag,fiskarna äter bra och korallerna är fullt utslagna.

fosfatet ligger fortfarande på 0,även silikaten,pH runt 8,3.

funderar på o inhandla så kallat "purple up" medel för o få lite mer kalkalger.

fick även med en macroalg på sarcona,nån som vet vilken det är?

kolla bilden:)

Mvh Fredde

post-3734-14468915257704_thumb.jpg

post-3734-14468915257927_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla fina kommentarer:)

ska köpa lite tester nu i veckan,har just nu bara fosfat,pH och silikat.

blir väl KH och magnesium nästa antar jag:)(fasst det är alltid roligare att köpa koraller^^)

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär,då har man köpt in 2 nya saker till karet,en eldräka och en sten med massor av knappar på.

fick inte nån bild på räkan,får försöka imorrn:)

här är en FTS och en på nya stenen med blåa och gröna knappar.

Mvh Fredde

(flyttade på ena sarcon innan så den är ihopdragen)

post-3734-14468915274572_thumb.jpg

post-3734-14468915274708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...