Gå till innehåll

Spirulina från hälsokostaffären?


MariaL

Rekommenderade inlägg

Jag har ingen aning om spirulina är förbjuden i Sverige, men den säljs de facto för att äta i hälsokostaffärer, det fanns två olika märken till och med...såg det för en timme sen.

Verkar otroligt att de skulle fortsätta sälja den om det var farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sån här burk hemma som jag använde förr när jag gjorde egen mat till mina ciklider, kirurger kanske skulle uppsskatta att få lite sånt i sin mat.

Men oftast brukar den spirulinan vara ganska dyr har jag för mig.

Ja den är väl inte billig precis;) ( 200g)

post-2831-14468915143104_thumb.jpg

post-2831-14468915143219_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, cyanobakterier kanske akvarieinvånarna kommer i kontakt med ändå..he, he.

Så det borde ju funka för akvariebruk.

Jag läste i artikeln ovan att spirulina är en cyanobakterie, därför detta kryptiska inlägg som man kanske inte förstår om man inte läser artikeln. Menade bara att spirulina borde vara ok i saltakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt Svärd - spirulina används flitigt inom sötvattensakvaristiken som "färgmedel" men kanske just inte så ofta för att förstärka orange och rött utan mer de kristalina pigmenten som man ofta ser hos framförallt Malawiciklider. Spirulina är mycket eneregirikt men problemet med den är just att den är en blågrön alg och därför har cellväggar av cellulosa. Cellulosa är det väldigt få organismer som kan bryta ner och därför ligger näringsämnena skyddade i färska spirulinaalger. De processer som används för att få fram spirulina för mänskligt bruk verkar göra att cellväggarna blir mindre motståndskraftiga och man kan därför använda denna typ av behandlad spirulina i fiskmat. Den är utmärkt där. I naturen har man väldigt få fall av rapporter som talar om fisk som direkt kan utnyttja spirulina. Det enda fall jag har hört talas om är en tilapiaart i en av de afrikanska sodasjöarna där man funnit att magarna varit fulla av smält och halvsmälta spirulinaalger. Förklaringen tror man är att det höga pH:t i just denna sjö hjälper till att försvaga cellulosaväggarna så att fisken kan uttnyttja just detta foder. Att lägga märka till är att just denna Tilapiaart just i denna sjö bli dubbelt till tredubbelt så stor som samma art i närliggande sjöar.

Maria - du kan använda spirulina i ditt fiskfoder och jag tror att det redan finns i kommersiella foder för saltvattensfisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du kan använda spirulina. Huruvida filtrerarna uppskattar detta är jag dock väldigt osäker på.

Jag har själv expreminterat med att göra mitt eget foder till saltvattensfiska i flera år och i regel har jag alltid i spirulina i fodret.

För flera år sedan, provade jag att göra en blandning som skulle vara anpassade främst till koraller och anemoner. I denna blanding hade jag bl a i något som hetter Roti-Rich. Försöket blev mycket lyckat.

Idag vet jag inte om det finns kvar (jag har hållit upp i några år) men det borde finnas något liknande som man kan använda?

Tips!

Om du ändå åker iväg till hälsokost affären, prova då att köpa olika sorters makroalger.

Främst makroalgerna Wakame och Arame är några sorter mina fiskar tycker om.

Hälsningar

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...