Gå till innehåll

Nystart 400 liter


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg.

När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra.

Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det?

Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar.

Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver

Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig.

Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp så man inte råkar ut för några snörpliga bakslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har bestämt dig för att köra utan sump så kan du antingen ha ett ytterfilter med biobollar m m. i,eller så kör du helt enkelt med några innerfilter,känner en kille här på forumet som endast kör med innerfilter och täta vattenbyten

pumpval m m är ju rätt individuellt,men i princip så är tunze och eheim säkra kort,annars är det bara o surfa in på www.tritonakvarium.se o kolla dig fram.

lycka till,jag är inte direkt något proffs gällande saltvatten,men vet en del iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har bestämt dig för att köra utan sump så kan du antingen ha ett ytterfilter med biobollar m m. i,eller så kör du helt enkelt med några innerfilter,känner en kille här på forumet som endast kör med innerfilter och täta vattenbyten

^^^^^Detta är rätt kontroversiellt, tror inte så många här på forumet skulle hålla med dig.

En smidig lösning skulle vara att göra en sumpdel i huvudkaret genom att siliconera dit en glaskiva.

Hur sumpdelen ska utformas beror på vad du vill ha i för utrustning.

Skummare och automatisk vattenpåfyllning är alltid bra. Sen kan det vara bra att lämna plats för eventuell utrustning som kan tillkomma.

Streamer pumpar är alltid populära, kan va bra att satsa på direkt kanske?

Gällande belysning och skummare kan det vara värt att köpa dessa efter vad du vill ha i karet när du är erfaren nog att ge dig på de lite svårare djuren, annars blir det lätt dyrt när du måste uppgradera i takt med att du skaffar svårare djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...