Robert Lennqvist Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Någon som har erfarenhet av problem med rotoraxel av metall?Historien är att jag köpte en kalkreaktor, Deltec PF 509, för 1½ år sedan. Nyfiken som man är pillade jag isär pumpen den första jag gjorde och lyckades naturligtvis bryta av den keramiska axeln. Katastrof...eftersom jag var ivrig att köra igång den. Började rota i akvarieförådet och hittar en gammal pump med en axel (av metall) som hade rätt diameter. Så jag kapade till längden och använde den istället.Tänkte inte längre än att det går säkert bra med den axeln, "den sitter ju i en akvariepump".Nu hade jag isär pumpen för rengöring och upptäcker att axeln är rejält sliten, rotorn har nött upp ett par breda spår i den. Samt att den är något rostig. Till saken hör även att jag under en längre tid haft problem med koraller som bleknat och fått fläckvis vävnadsdöd. Jag har förmodligen orsakat en del blekning genom en kombination av för starkt ljus (vid byte av ljuskälla) och för låga näringsvärden (klantat mig med en kolkälla) vid något tillfälle. Detta har jag kunnat identifiera med rätt stor säkerhet. Men nu har jag haft ordning på ljus och näringsvärden under en tid och problemen fortsätter.(Även Kh, Ca, Mg, Sr, I, K är under kontroll). Har på prov flyttat en korall till Ted C:s akvarium och den har fått färgen tillbaka till stor del. Men inte de exemplar av samma korall som jag har i min burk.Tänken som dyker upp är förstås om den där nedrans rotoraxeln kan vara en del av boven i dramat?Jag tycker mig ha sett förbättringar när jag gjort större vattenbyten (kanske 30%), men sen har det gått utför igen.Ska hämta en ny keramisk axel idag, göra vattenbyte modell större i helgen samt köra i aktivt kol. Ska bli intressant att se vad det ger. Men är nyfiken på andras erfarenhet. Kan det låga pH:t i reaktorn i kombination med saltet kanske göra en axel av metall ännu "farligare"?/Robban Citera
stigigemla Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Metaller löses generellt sett mycket bättre i lägre pH. Det giftiga i rostfritt stål är väl framför allt crom och dess löslighet är i storleksordningen 1000 gånger större för varje pH enhet lägre. Citera
Robert Lennqvist Postat 27 februari 2008 Författare Postat 27 februari 2008 Oj, ja det lät ju inte helt optimalt...får hoppas att bytet hjälper.Kan man fånga upp crom med aktivt kol?Eller är det stora vattenbyten som gäller?Kan man tänka sig att det kan sätta sig i stenen så det inte hjälper hur mycket vatten jag än byter? Citera
Lasse Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Att du i ett 240 liters akvarium med pH på ca 8 skall få upp giftiga koncentrationer av krom på grund av lite rost och slitage på en axel känns för mig försvinnande liten. MVH Lasse Citera
Robert Lennqvist Postat 27 februari 2008 Författare Postat 27 februari 2008 pH:t i kalkreaktorn är knappt ca 6. Men det kanske inte spelar nån roll? Citera
Lasse Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Får pumpen kontakt med det vattnet eller pumpar den bara in saltvatten i reaktorn? Jag tror inte et spelar någon större roll ändå - det är så små mängder vi pratar om - frågan är om inte föroreningarna i kalkmaterialet är större?MVH LasseEdit: Återrapportera gärna om ett halvår när du kört keramikaxeln - jag vet inte - bara antar. Citera
Robert Lennqvist Postat 27 februari 2008 Författare Postat 27 februari 2008 Pumpen circulerar vattnet i reaktorn så den är utsatt för vatten med ett pH på ca 5.8-6 ca 6 timmar per dygn.Jag ska återrapportera med reslutat sedan. Jag tror ingenting än så länge så jag spekulerar och chansar Citera
Peppz Postat 28 februari 2008 Postat 28 februari 2008 Låter väl långsökt?Axlarna i koralia mk1 är ju i metall. Citera
Robert Lennqvist Postat 28 februari 2008 Författare Postat 28 februari 2008 Det finns ett flertal pumpar som har rotoraxlar av metall. Maxijet-pumparna har väl oxå metallaxel vad jag vet. Dock har jag aldrig sett någon axel slitas ner så mycket som den här har gjort. Det ser ut som om nån har svarvat i den samt att den är ganska rejält angipen av rost. Det har jag inte sett på t ex någon Maxijetaxel. Citera
alofstrand Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 min tunze 6045: har rostat upp och den är bara ett halvår, Citera
Robert Lennqvist Postat 29 februari 2008 Författare Postat 29 februari 2008 Oj, det var ju inte lite dåligt. Har haft min ett halvår med. Kanske dags att kolla hur den ser ut. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.