Gå till innehåll

Rotoraxel av metall


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Någon som har erfarenhet av problem med rotoraxel av metall?

Historien är att jag köpte en kalkreaktor, Deltec PF 509, för 1½ år sedan. Nyfiken som man är pillade jag isär pumpen den första jag gjorde och lyckades naturligtvis bryta av den keramiska axeln. Katastrof...eftersom jag var ivrig att köra igång den. Började rota i akvarieförådet och hittar en gammal pump med en axel (av metall) som hade rätt diameter. Så jag kapade till längden och använde den istället.

Tänkte inte längre än att det går säkert bra med den axeln, "den sitter ju i en akvariepump".

Nu hade jag isär pumpen för rengöring och upptäcker att axeln är rejält sliten, rotorn har nött upp ett par breda spår i den. Samt att den är något rostig.

Till saken hör även att jag under en längre tid haft problem med koraller som bleknat och fått fläckvis vävnadsdöd. Jag har förmodligen orsakat en del blekning genom en kombination av för starkt ljus (vid byte av ljuskälla) och för låga näringsvärden (klantat mig med en kolkälla) vid något tillfälle. Detta har jag kunnat identifiera med rätt stor säkerhet.

Men nu har jag haft ordning på ljus och näringsvärden under en tid och problemen fortsätter.

(Även Kh, Ca, Mg, Sr, I, K är under kontroll). Har på prov flyttat en korall till Ted C:s akvarium och den har fått färgen tillbaka till stor del. Men inte de exemplar av samma korall som jag har i min burk.

Tänken som dyker upp är förstås om den där nedrans rotoraxeln kan vara en del av boven i dramat?

Jag tycker mig ha sett förbättringar när jag gjort större vattenbyten (kanske 30%), men sen har det gått utför igen.

Ska hämta en ny keramisk axel idag, göra vattenbyte modell större i helgen samt köra i aktivt kol. Ska bli intressant att se vad det ger. Men är nyfiken på andras erfarenhet.

Kan det låga pH:t i reaktorn i kombination med saltet kanske göra en axel av metall ännu "farligare"?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får pumpen kontakt med det vattnet eller pumpar den bara in saltvatten i reaktorn? Jag tror inte et spelar någon större roll ändå - det är så små mängder vi pratar om - frågan är om inte föroreningarna i kalkmaterialet är större?

MVH Lasse

Edit: Återrapportera gärna om ett halvår när du kört keramikaxeln - jag vet inte - bara antar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett flertal pumpar som har rotoraxlar av metall. Maxijet-pumparna har väl oxå metallaxel vad jag vet. Dock har jag aldrig sett någon axel slitas ner så mycket som den här har gjort. Det ser ut som om nån har svarvat i den samt att den är ganska rejält angipen av rost. Det har jag inte sett på t ex någon Maxijetaxel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...