Gå till innehåll

räkyngel?


NephruruS

Rekommenderade inlägg

satt precis och kollade in under min ls och fick se yngel av något :S kunde inte se om det var små fiskar eller om det var små räkor, dom simmade iaf rakt frammåt och så, vet inte om räkor simmar så?

men antar att det kan vara räkyngel då eftersom jag bara haft igång karet i 2½ månad...

dom är ca 2-4mm stora iaf och genomskinliga men en svart fläck någonstans i mitten? kan det vara något annat?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter att studerat dem lite mer under stenen dem håller till under så har jag konstaterat att det är små räkor, va ganska kul att titta på dem då det nästan ser ut som dem leker med varandra :P upptäkte dem eftersom jag såg något som rörde sig och vart rädd att det var benen från en krabba eller liknande som rörde sig, men så var ju inte fallet som tur va =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar det vara det som jag sett, kanske?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21590

Jag tror jag bestämt mig för att det antagligen är Mysis nu när de verkar lite mindre rädda så jag kunnat se dom på närmre håll. När jag lyser med ficklampa på natten så har de två glänsande pytte-ögon - stämmer det på Mysis?

Finns det förresten nåt sätt att underlätta uppbyggnaden av populationen av dom och pods?

Jag kommer inte att stoppa ner några fiskar eller andra högre djur på ett tag så om det finns nåt lämpligt man kan göra (tillföra nån slags föda t ex) så är det nog bra att passa på nu. Skulle vara trist om allt utrotas när jag börjar stoppa fisk i som äter upp mer än vad som hinner produceras...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar det vara det som jag sett, kanske?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21590

Jag tror jag bestämt mig för att det antagligen är Mysis nu när de verkar lite mindre rädda så jag kunnat se dom på närmre håll. När jag lyser med ficklampa på natten så har de två glänsande pytte-ögon - stämmer det på Mysis?

Finns det förresten nåt sätt att underlätta uppbyggnaden av populationen av dom och pods?

Jag kommer inte att stoppa ner några fiskar eller andra högre djur på ett tag så om det finns nåt lämpligt man kan göra (tillföra nån slags föda t ex) så är det nog bra att passa på nu. Skulle vara trist om allt utrotas när jag börjar stoppa fisk i som äter upp mer än vad som hinner produceras...

Det låter som mysis ja. Mycket LS och gömställen och avsaknad av rovdjur speciellt mandariner o dyl gör att de kan föröka sig. Ett refugium är det bästa. Jag matar mina mysis/pods med mycket finkornig pellets.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skoj sak är att jag ju satte in en slimline-bakgrund och jag ser väldigt ofta hur (inte mysis) men de lite större märl-liknande podsen trycker in sig mellan kortsidan och glaset - ca 0,5-1 cm brett - på det ställe där jag sågade av bakgrunden. Om man lyser för mycket på dom så sprattlar de sig in i hörnet och försvinner. Tror det kan vara ett bra gömställe och de verkar gilla det. I andra hörnan är bakgrunden inte sågad och sitter mycket tajtare mot glaset, och där är dom aldrig. Faktum är att jag bara undantagsvis ser den typen av pods i den halvan akvariet - men rätt många på andra. Kanske har det flyttat in mängder bakom slimlinen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...