Gå till innehåll

Olika Anemoners nässelgifter


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

Det finns ju anemoner som anses vara extra farliga vad gäller att äta eller skada fisk. Har läst att fiskar kan dö av skadorna de fått av kontakt med dem. Men jag har inte lyckats hitta någon indelning av olika andra anemoner. Har någon sett en sådan indelning, typ Låg- Medel- och Högrisk?

Jag har själv bubbletips och har aldrig känt något då jag varit i kontakt med dem, varesig att de stungits eller tagit fast i handen. (Då var det faktiskt värre med hydroiderna, de kändes ungefär som brännässlor) Så jag undrar; tillhör bubbletip kanske en kategori som inte har så starkt nässelgift?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min M.Doreensis (LTA) "bränns" inte heller speciellt, iaf inte på min hand. På andra koraller är det snarare den som får stryk av tex Litophyton (inte helt sant men den mår inte bra själv heller).

Däremot så vill den mer än gärna suga fast med tentaklerna på diverse ställen, och "pussas" gärna när de är matdags :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En välmående anemon har mer nässelgift än en som inte mår bra.

Har följt med "gamla saltvattensrävar som skulle handla nya anemoner. De körde ner armen i försäljningskaren och valde ut det exemplaret som bränndes mest..

En anemon som inte bränns alls brukar vara döende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anemon som inte bränns alls brukar vara döende.

När jag tog över dessa anemoner, för ca 5 månader sedan, mådde de inge vidare. De var ihopdragna och vita (blekta) - halvdöda kanske man kan säga...

Men ganska fort blev de finare och finare. Nu är de 10 resp. 20 cm stora och färgar ut fint i grönt med röda toppar. Kanske är det så att nässelgiftet tar tid på sig att byggas upp? (eller är det svårt att få tillbaka det i fångenskap, när det en gång tappats?)

Angående en indelning av anemoner, som jag frågade efter, så kanske det inte finns någon sådan?

Alla anemoner kan väl skada, eller åtminstone fånga och äta en fisk, bara den är stor/frisk nog...

Det man läst annars är att t ex haddoni och mertensii har extra klibbiga tentakler, och lätt tar en fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vanliga fall äter de artemia och annat smått. Det är väldigt poppulärt att mata med räkor eller någon "silverside". Men det är inte deras naturliga föda.

När jag tog över dessa anemoner, för ca 5 månader sedan, mådde de inge vidare. De var ihopdragna och vita (blekta) - halvdöda kanske man kan säga...

.

Du måste ha "gröna fingrar" eller vad man ska kalla det för. Det var verkligen inte dåligt!!

Får se om någon som har djupare kunskaper om anemoners tillfriskande läser tråden.

Vissa anemoner har kraftigare nässelgift än andra, men vilka vet jag ej (har aldrig sökt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tog över dessa anemoner, för ca 5 månader sedan, mådde de inge vidare. De var ihopdragna och vita (blekta) - halvdöda kanske man kan säga...

Men ganska fort blev de finare och finare. Nu är de 10 resp. 20 cm stora och färgar ut fint i grönt med röda toppar. Kanske är det så att nässelgiftet tar tid på sig att byggas upp? (eller är det svårt att få tillbaka det i fångenskap, när det en gång tappats?)

Angående en indelning av anemoner, som jag frågade efter, så kanske det inte finns någon sådan?

Alla anemoner kan väl skada, eller åtminstone fånga och äta en fisk, bara den är stor/frisk nog...

Det man läst annars är att t ex haddoni och mertensii har extra klibbiga tentakler, och lätt tar en fisk.

Min var likadan.. liten och vit/blekt. Nu är den stor, grön och fin. 8-9månader sen jag skaffa den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..Har läst att fiskar kan dö av skadorna de fått av kontakt med dem...

På tal om det hittade jag mandarinen orörlig men till synes oskadd. Efter att ha petat på den kunde jag dock konstatera att den var död. Eftersom den inte har svultit, utan var rund och fin, (har gott om pods i karet) så gick tankarna till anemonerna.

Efter att ha skaffat persienner i rummet har det blivit beckmörkt i karet på natten. Jag borde ha varit noga med månlampan, för mandarinens skull...

Mycket bedrövligt iaf, vi hade fäst oss väldigt vid den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...