Gå till innehåll

Intressant multitestare från Hanna


Vargklo

Rekommenderade inlägg

När jag satt och drömsurfade lite hittade jag nedanstående intressanta instrument från Hanna. Enligt broschyren ska den klara i princip alla förekommande vattentester för akvarier. Intressant! Den kostar ju som en större BK-skummare. Undrar vad man skulle vilja ha mest...

http://www.hannainst.se/acatalog/C200_36_parameter_aquarium_colorimeter.html

C200.Main.jpg

Fotometer för provtagning av 36 olika ämnen.

Mycket tillförlitlig mätare för provtagning med väl beprövad teknik. Lätt att använda och ta med sig. För bästa resultat, ta ett vattenprov, häll i kyvetten till rätt nivå (se bruksanvisning), fyll därefter på med reagens, placera sedan kyvetten i fotometern. Omgående erhåller du ett mätresultat på det tagna provet. Används alltid ihop med specifika reagenser. Mätaren levereras med två glaskyvetter och batteri (9V).

Ämnen och områden: Se PDF-Broschyr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det var på rc jag läste om denna makapär, där var det en kille som köpt en för att ha till akvariet.

Men det visade sig att nästan alla testerna endast gick att göra på sötvatten med ok resultat, så det enda som funkade bra till salt var fosfat och nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att tro att den mäter ok på nitrat, de fotospektrometrar jag kommit över har alla haft utryckliga kommentarer i instruktionsboken om att de inte funkar i salt, seriöst då det är mer än de flesta dropptester vill erkänna. Fosfat är däremot klockrent att mäta i saltvatten med fsm.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller nitrat som mäts med Kadmium reduktion (en metod som anvönder en Kadmium förening för att föra över all nitrat till nitrit som sedan är det som mäts) så säger Hanna själv om vad som interfererar med metoden. Observera att de uppger 100 ppm klorid som gräns för interferens - saltvatten har 19 900 ppm klorid (ungefär :))

INTERFERENCES

Interference may be caused by:

Ammonia and amines, as urea and primary aliphatic amines

Chloride above 100 ppm (negative interference)

Chlorine above 2 ppm (positive interference)

Copper

Iron(III) (positive interference)

Strong oxidizing and reducing substances

Sulfide (it must be absent)

Vad gäller nitrat i saltvatten så är det bara ett sätt att betala dyra pengar för att i stort sett få samma resultat som med akvarietester. Fosfat bör den däremot fungera för. Om den fungerar på de andra får man kolla fall för fall. Koppar borde den fungera på, ev med en liten pH justering vid prov pH över 8.

Jag tror att instrumentet är användbart som helhet men som nitrattestare går det inte att använda.

MVH Lasse

Edit: Manual med provbeskrivningar

http://hannainst.com/manuals/manC_99_200.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en maildialog med kundsupporten på Hanns, som bekräftar helt det som Lasse skriver i inlägget ovan. Det är inte aktuellt att använda detta testverktyg för nitratmätning på saltvatten.

Men verktyget kvarstår ju som en intressant teknisk pryl ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...