Gå till innehåll

JÄTTE mycket KH. dåligt?


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Hej mitt kar har kört i 2 veckor nu ca. köpte KH mätare idag o testade den visar att jag har 13,2!!!!

Det som jag har förstårr är väldigt mycket? är det farligt? hur sänker man?

Tack för all hjälp. underbar sida detta!

Mvh/ Joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste fråga en till sak, jag läse att man kunde ha fosfat removern i en nylonstrumpa men när jag sa det till den lokala handlarn så sa han att den har för små maskor. Så jag köpte en biofilter påse av honom. Men nästan allt pulver rinner ju rakigenom den, ska det vara så?

Om inte så: kan man ha en vanlig nylonstrumpa att ha det i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalcium, magnesium och KH värdet hänger ihop så jag tycker du skall mäta dessa värden 1 gång i veckan. Mät gärna Ph, fosfat, nitrat och nitrit också. Nitriten kan du mäta var 3-4 dag, då ser du när nitrit toppen kommer och går.

Det går alldeles utmärkt att använda vanlig strumpa för fosfat remover och även kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har mätt allt utom kalk o magnesium. I fredags va dom:

Nitrit:0

Nitrat: 0,4

Fosfat: 0,6 (satte i remover efter mätningen)

PH: 8

Amonium: <0,25 (de minsta salifert testet visar)

Salt 1,0245

Temp 22C

Ser detta ok ut? mätte i måndags också och hade ingen nitrit då heller, måste de komma en topp eller kan den kommit redan på en vecka? mätte ju först efter en vecka första gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har satt i 5 sniglar, den lokala handlarn sa att det absolut inte var någon fara! Har hört lite med andra och al andra säger vänta så, han hade nog fel. Hoppas jag inte förstört för mycket bara.

Ska nog vänta några veckor till va innan jag introducerar något mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska nog vänta några veckor till va innan jag introducerar något mer?

Jag tillhör dem som tycker att man skall ta det lugnt, så om du tänker på fiskar så skulle jag inte släppt i några innan nitrittoppen varit och du mäter 0 igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar har jag inget problem att vänta med, det är när jag ser olika roliga sjöstjärnor, eremiter, räkor och krabbor som det börjar klia i fingrarna. Koraller vore också väldigt kul.

Första fisken får vänta som du säger.

Någon som har ett bra tips på fiska/djur som äter trådalger? tror nämligen att jag har lite sånt, och det lär ju bli mer efter som jag inte har nått i som äter det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...